[linux] GPSD not found in foxtrotgps

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Do Nov 9 21:14:19 CET 2023

On Thu, Nov 09, 2023 at 05:01:23PM +0100, Fred Mobach via Linux wrote:
> [...]
> ik hier mijn vraag te droppen.
>
> Foxtrotgps heb ik al jaren in gebruik om bepaalde locaties te markeren
> om een overzicht te verschaffen als ik een bepaalde  regio ga bezoeken.
>
> Al die jaren werkte dat prima onder mijn user account met kaarten van
> openstreetmap op het scherm totdat dat scherm onlangs blanko bleef met
> de foutmelding no GPSD found. Terwijl dezelfde software met dezelfde
> cnfiguratie onder de user root dezelfde foutmelding geeft maar de
> kaart wel toont. Die kaart wordt gegeneerd door foxtrotgps op basis
> van een publieke website van openstreetmap.

Mijn inschatting is dat ergens een character device als /dev/gps0
of een socket als /run/foxtrot/gps-sock is waar root wel bij mag,
maar het user account niet.

Mijn advies is om te controleren of er zulke "files" zijn en
wat daar de permissies van zijn.

> In de bijlage staat een screenshot met links het scherm zoals onder
> root, in het midden de configuratie gegevens en rechts het scherm
> zoals onder mijn eigen user account.

Voor wat het waard is: Die screenshots had ik niet gezien
toen ik deze e-mail schreef.

Groeten
Geert Stappers
--