[linux] gnome-maps (was: GPSD not found in foxtrotgps)

Derry cl3m0t op gmail.com
Vr Nov 10 22:28:16 CET 2023

On 09-11-2023 17:01, Fred Mobach via Linux wrote:

> Foxtrotgps heb ik al jaren in gebruik om bepaalde locaties te markeren om een
> overzicht te verschaffen als ik een bepaalde  regio ga bezoeken.
>
> Al die jaren werkte dat prima onder mijn user account met kaarten van
> openstreetmap op het scherm totdat dat scherm onlangs blanko bleef met de
> foutmelding no GPSD found. Terwijl dezelfde software met dezelfde cnfiguratie
> onder de user root dezelfde foutmelding geeft maar de kaart wel toont. Die
> kaart wordt gegeneerd door foxtrotgps op basis van een publieke website van
> openstreetmap.

Dag,

Ik weet niet of je bekend bent met gnome-maps, daarmee kan je ook
kaarten van OSM ophalen en bijvoorbeeld je gpx bestanden laden.
gnome-maps wordt standaard geïnstalleerd als je Gnome als desktop
omgeving gebruikt, anders zelf installeren. Je kan een gpx bestand laden
door Ctrl+o te drukken in gnome-maps of met "Kies kaartsoort" (het
tweede icoontje linksboven) > "Vormlaag openen..."

Groet,
Derry