[linux] Betrouwbaarheid externe hardeschijf.

M.A. Perry maperry op zeelandnet.nl
Ma Nov 20 08:18:57 CET 2023

Beste mensen,

Een paar dagen geleden weigerde mijn computer (Arch Linux) een
1 GB externe USB-hardeschijf te monteren, met melding dat de
MFT-tabellen niet in overeenstemming met elkaar waren.
Uiteindelijk, met behulp van ntfsfix en gparted lukkte het mij om
de (voor mij) zeer kostbare gegevens van het anders onbruikbare
hardeschijf naar een andere medium te kopieȅren. De hardeschijf
is nog steeds niet te gebruiken.

Daarom een vraag aan de hardeschijf-pauzen:
Was de foute puur toeval, of ligt er een digitale adder onder de gras?
Is het de moeite waard om het hardeschijf opnieuw te formatteren
(GPT / Ext4  ipv NTFS) en herbruiken of had ik het beter kunnen
afdanken?

Graag advies.

Mike Perry