[linux] Betrouwbaarheid externe hardeschijf

M.A. Perry maperry op zeelandnet.nl
Ma Nov 20 08:37:57 CET 2023

Beste mensen,

Een paar dagen geleden heeft mijn PC (Arch Linux) geweigerd om
een 1 GB USB externe hardeschijf (NTFS) te monteren. Het bleek
dat  $MFTMirr en $MFT niet in overeenstemming met elkaar waren.
Met behulp van ntfsfix en gparted lukkte het mij om de op de schijf
opgeslagen kostbare gegevens naar een andere medium te kunnen
kopieȅren. Maar de schijf is nog niet bruikbaar.
Er blijven nog vragen over.

1.  Is een MFT-foute puur toeval, of is het een teken van onbetrouwbare
      hardware?
2.  Is het de moeite waard om de schijf te her-formatteren (GPT / Ext4
      i.p.v. NTFS) voor herbruik of had ik de schijf beter kunnen afdanken?

Graag advies.

M.vr.g.
Mike Perry