[linux] Betrouwbaarheid externe hardeschijf

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Ma Nov 20 12:41:45 CET 2023

Aldus schreef M.A. Perry via Linux op Mon, Nov 20, 2023 at 08:37:57AM +0100:
>    Beste mensen,
>
>    Een paar dagen geleden heeft mijn PC (Arch Linux) geweigerd om
>    een 1 GB USB externe hardeschijf (NTFS) te monteren. Het bleek
>    dat  $MFTMirr en $MFT niet in overeenstemming met elkaar waren.
>    Met behulp van ntfsfix en gparted lukkte het mij om de op de schijf
>    opgeslagen kostbare gegevens naar een andere medium te kunnen
>    kopieȅren. Maar de schijf is nog niet bruikbaar.
>    Er blijven nog vragen over.
>
>    1.  Is een MFT-foute puur toeval, of is het een teken van onbetrouwbare
>         hardware?
> [...]

Beste Mike,

Je kunt natuurlijk de harde schijf gaan testen, bijvoorbeeld met
smartctl, maar corruptie van het bestandssysteem kan door allerlei
oorzaken komen, dus als je de data hebt kunnen redden zou ik die
schijf zeker formatteren. EXT4 is goed voor Linux, voor Windows
gebruik je ExFAT.

P.S. 1 GB is tegenwoordig wel erg klein voor een harde schijf.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.