[linux] Betrouwbaarheid externe hardeschijf

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Nov 20 13:15:58 CET 2023

On Mon 20 Nov 2023, Daniel C. von Asmuth via Linux wrote:

> Je kunt natuurlijk de harde schijf gaan testen, bijvoorbeeld met
> smartctl, maar corruptie van het bestandssysteem kan door allerlei
> oorzaken komen, dus als je de data hebt kunnen redden zou ik die
> schijf zeker formatteren. EXT4 is goed voor Linux, voor Windows
> gebruik je ExFAT.

Ik vraag mij af of het niet het gevolg was dan een keer niet netjes
umounten ("apparaat verwijderen" o.i.d. onder windows) wat de corruptie
veroorzaakt heeft.

Of smartctl e.d. werken is erg afhankelijk van de kwaliteit van de
USB-SATA controller in de behuizing. Het is wellicht de moeite waard als
het niet werkt om de schijf uit de behuizing te halen en direct aan te
sluiten.

Voor iets wat afwisselend onder windows en linux aangesloten wordt, zou
ik i.d.d. kijken of exFAT werkt. Indien alleen linux: sowieso met ext4
formatteren. Je hoeft niet eens een partitie tabel te gebruiken dan,
direct met /dev/sdX werken. Alleen dan nooit onder windows aansluiten;
het zou mij niets verbazen als windows dan spontaan besluit er wel een
partitie tabel op te knallen zonder vragen.

> P.S. 1 GB is tegenwoordig wel erg klein voor een harde schijf.

Dat is wel waar... misschien wordt 1TB bedoeld? Dat begint ook al klein
te worden tegenwoordig :)

Paul