[linux] niet linux, wel muziek en mp3-files

Derry cl3m0t op gmail.com
Ma Nov 27 19:10:24 CET 2023

On 24-11-2023 14:41, Julien Michielsen via Linux wrote:
> Er zijn streams op npo4, met name over Bach, die je kunt beluisteren.
> Wanneer je ze kunt beluisteren
> zul je  - denk ik - die streams ook kunnen downloaden.

Zo simpel is het niet, wat let anders iedereen om een proefabonnement
bij streamingdiensten zoals Netflix en Spotify te nemen en de hele boel
te downloaden?

> [...]
> daar vijf mogelijkheden naar een
> stream te luisteren (en ook nog een zesde daaronder.  Heeft iemand van
> jullie een idee hoe je de
> url kunt vinden van die 6 streams? (Wanneer je bv klikt op #5 - Recht in
> de ziel, dan kom je in een
> volgend scherm met "speel af".  Kun je de URL van die "speel af"
> doorgeven aan gpodder, dan kun
> je van dat verhaal een mp3 maken die je met een speler kunt beluisteren
> op een moment dat je
> schikt.
> Heeft iemand van jullie een idee hoe ik de URL kan vinden die onder de

Voor wat het waard is, de npo heeft de volgende apps waarmee je
podcasts, afspeellijsten en concerten op kan slaan om ze later offline
te kunnen luisteren.

https://www.nporadio4.nl/app-de-studio

https://www.npoluister.nl/

Wat betreft podcasts, je kan naar de .xml feed van de serie zoeken en
daarmee kan je je abonneren op de serie via je favoriete podcast
software zoals gpodder of antennapod (f-droid). Met die softwares kan je
je podcasts beheren en eventueel opslaan om later offline te luisteren.
Zo'n .xml feed kan extra informatie bevatten van de podcast.

Voor de .xml feed kijk je naar de bron van podcast url, dus open (kopie
en plak) de volgende regel in je browser:

view-source:https://www.nporadio4.nl/podcasts/altijd-weer-die-bach

en daar vind je:

https://podcast.npo.nl/feed/altijd-weer-die-bach.xml

Deze kan je toevoegen aan bvb. gpodder, antenenapod of openen in je
browser. Als je het adres in je browser opent, dan zie je ook een
toelichting dat je je via dat adres op de podcast kan abonneren. Verder
naar beneden zie je een lijst met afleveringen van de serie. Als je op
de naam van de aflevering boven de mediaknopen klik dan ga je naar de
url van de .mp3. Van aflevering 5 "Recht in de ziel" is hieronder de url.

https://npo-nl-ams-p26-am5.cdn.streamgate.nl/eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJleHAiOjE3MDExOTM1NzYsInVyaSI6IlwvYW9kXC9ucG9cL21wM1wvcHJkXC9XT19FT18yMDA4NTM3NiIsInZpZXdlciI6IjkzZmI1MWU1LWQwNzctNDVlMi1hODI0LWNlYzgwYjA0MTRhOSIsInJpZCI6IjcyNGIxODAifQ.ZCqC2q6jI3T-dK5weteeaasNx0y0m5aV3h4OoObWTRY/aod/npo/mp3/prd/WO_EO_20085376/WO_EO_20085376_v1700480140.mp3

Groet,
Der