[linux] Victoria

Annelies Kraaiveld a.kraaiveld op proton.me
Do Sep 21 14:21:26 CEST 2023

Beste mensen van de Linux gebruikersgroep,

In maart 2023 heeft een jongen van een computerservice Linux Mint als besturingssysteem op mijn pc geïnstalleerd omdat ik áf wilde van Big Tech.
LibreOffice, LibreWolf en Rustdesk zijn ook geïnstalleerd en die gebruik ik met plezier.
Mijn dochter heeft tenslotte de passwordmanager die ik al enkele jaren gebruik (NordPass) geïnstalleerd en ik zou die passwordmanager niet meer willen missen.

Nu kreeg ik weken geleden een systeemrapport van Linux dat Victoria als nieuwe versie van Mint (als ik dat goed begrijp) geïnstalleerd kan worden.
Is dat goed om te doen? Zo ja, ik weet niet hoe.
Ik moet een back-up maken van mijn bestanden voordat ik Victoria installeer. Ik weet niet hoe.
Ik kan niet opmaken uit de informatie over Victoria of NordPass als app gewoon blijft werken en zo niet, of die dan weer geïnstalleerd kan worden en zo ja, hoe dan.

Mijn vraag: kan iemand van jullie Linux-experts een digibeet zoals ik helpen met deze drie handelingen (back-up maken, Victoria installeren en mogelijk ook weer NordPass installeren)?
Ik ben graag bereid daarvoor een vergoeding te betalen. Er is echter in mijn omgeving niemand die dit wil en kan en ook de jongen van de computerservice weet het niet, zegt hij.

Met vriendelijke groet,

Annelies Kraaiveld

Verzonden met [Proton Mail](https://proton.me/) beveiligde e-mail.