[linux] Ubuntu op een Mac

hubert de wind dewind.hubert op gmail.com
Ma Apr 29 16:27:11 CEST 2024

Dag Leo,

Ik heb net van het weekend een mac van 2012 "geupgrade" naar LMDE 6.
Ik probeer hier te beschrijven wat ik ervoor moest doen:
1. Breng de mac naar fabrieksinstellingen, via de normale mac-login
2. start daarna opnieuw op en houdt de linker alt-toets voor langere tijd
ingedrukt (voor linux gebruik je natuurlijk een standaard us-intl
toetsenbord ;-))  )
3. ik weet niet meer precies de opties, maar je kunt met het scherm dat na
lange tijd (inderdaad lang) naar voren komt de harddisk legen en opnieuw
partitioneren (fat!).
     Er is nog een startpartitie maar die kan niet gewist worden. Zet de
mac nu uit.
4. start dan weer opnieuw op met de usb-stick met linux erop aangesloten en
terwijl tegelijk de linker alt-toets (voor langere tijd) ingedrukt wordt
gehouden
5. bij mij kwam (nu pas) de keuze-optie waarmee je wilt opstarten
6. selecteer de linux-usb stick om de live versie op te starten
7. wanneer in het  live-scherm kies voor installeren. Kies de hele hdd om
de installeren.

De eerste drie stappen in bovenstaande werden nergens aangegeven om linux
(wel standalone!) te installeren. De beschrijvingen die ik tegenkwam
begonnen pas bij stap 4
Succes, hopelijk lukt het ook bij jou op deze wijze.

Hubert de Wind.