[linux] Ubuntu op een Mac

Derry cl3m0t op gmail.com
Di Apr 30 00:33:08 CEST 2024

Dag,
Ik zal hieronder inline ingaan op de kwestie. Wil je a.u.b. als je
reageert je reactie naar de mailinglijst sturen en niet alleen naar me,
dus *niet* zomaar op in je e-mail programma op "Reply" klikken maar op
"Reply List" of "Reply All". Bij voorbaat dank.

On 29-04-2024 15:17, Leo Voorendt via Linux wrote:
> Beste Lezer, Op een oude Mac mini uit 2014 wil ik Ubuntu
> installeren. Ik heb nu via een usb stick ubuntu kunnen laden. Maar op
> de interne HD staat het oude Mac systeem nog. Ik kan niet meer
> opstarten met deze software. Ook al bij apple assistentie gekregen
> maar de Mac blijft maar ellen lang opstarten om vervolgens te
> stoppen.

Wat heeft precies de assistentie gedaan? Is er geprobeerd macOS opnieuw
via recovery te installeren? Is er geprobeerd met Apple diagnostiek te
achterhalen wat er mogelijk mis is? Het zou best kunnen dat bijvoorbeeld
je harde schijf defect is, dan heeft installatie van Ubuntu zin als je
de harde schijf hebt vervangen.
Je kan via onderstaande links lezen hoe je zelf macOs kan herinstalleren
en Apple Diagnose kan draaien.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchl338cf9a8/12.0/mac/12.0

https://support.apple.com/nl-nl/102550

> [...]
> van de usb stick maar er is te weinig ruimte om de software te
> installeren. Waarschijnlijk wil de app op de usb Stick installeren.
> Hoe kan ik nu bij de interne HD komen om die te formatteren of leeg
> te maken. Ik vind geen software in ubuntu om de interne HD te
> benaderen. Ik zie ook geen terminal. Ik ben daar niet echt bedreven
> in hoor maar hoopte een overzicht te krijgen van de interne HD.
>
> Dus mijn vraag is hoe kan ik mijn interne HD van de Mac mini
> benaderen met ubuntu en die wissen en dan ubuntu installeren op de

Als de interne harde schijf gedetecteerd kan worden, zal er tijdens de
installatie-procedure gevraagd worden of je Ubuntu op de interne harde
schijf wil installeren en/of in welke partitie je het wil installeren.
Zie ook hieronder de handleiding (de procedure is vergelijkbaar bij een
nieuwe versie van Ubuntu):

https://nl.wikihow.com/Ubuntu-Linux-installeren

Je kan ook Ubuntu uitproberen zonder het te installeren. Als je dat doet
dan kan je kijken welke harde schijven er in je systeem zijn,
bijvoorbeeld met gparted (in het applicatiemenu onder
Systeemgereedschap, als ik het goed heb, want ik gebruik zelf geen
Ubuntu). Je kan ook met gparted je harde schijf formatteren en
partitioneren, waarbij uiteraard de gegevens op de harde schijf gewist
worden.

Bonus informatie, je kan ook je back-up van gegevens gemaakt met Time
Machine herstellen in Linux.

https://superuser.com/questions/238297/accessing-time-machine-backup-from-windows-linux-laptops

> Hartelijke groet Leo Voorendt leovoor op gmail.com

Groeten terug,
Derry