[linux] Re: rippen CD's

Ma Apr 11 14:43:51 CEST 2005

Aldus schreef Cecil Westerhof op Mon, Apr 11, 2005 at 12:46:18PM +0200:

> Ik doe het op een DVD-speler. Sneleheid weet ik niet, maar meer als
> double lijkt me. Daarnaast heb ik het met mijn brander geprobeerd die 48
> speed is. En ook die is niet veel sneller. Scheelt een minuut of vijf.
>
> Een Gnome ripper. Gebruikt onderhuids cdparanoia en notlame. Bijkomend
> voordeel is dat de namen van de geproduceerde mp3's nog ergens op slaan.

Wellicht dat het omzetten naar MP3 formaat non-triviale CPU inspanning
vereist en dus afhankelijk is van de rekenkracht van de computer of het
lezen wordt vertraagd door krassen op de CD's.

Ik heb het volgende geprobeerd:

time cdda2wav  -I generic_scsi -b 16 -S 40 -D 1,3,0 -paranoia cd.wav

Op een oud & traag systeempje met 40X SCSI CD-ROM (10 MB/s) en iets
modernere HD een cd van 51 minuten ingelezen naar Microsoft WAV formaat,
16 bit stereo 44100 Hz levert een totaal verlopen tijd van 1 minuut 14
seconden op, met meer dan 18 sec. processortijd. De output file is
71900684 bytes groot.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
	Windows bot Net: now playing with a screen near you