[linux] Re: USB, muis en 'sweex'-switch

Peter Vollebregt peter.vollebregt op oracle.com
Zo Apr 17 19:07:41 CEST 2005

Hans Paijmans wrote:

>Dat heb ik net allemaal geprobeerd, en tot mijn verbazing werken muizen
>in de PS/2 helemaal niet meer. Ik heb er met SAX2 aan geprutst, heb met
>de hand dynamic links gezet van /dev/psaux naar /dev/mouse (was
>/dev/input/mice), maar niets werkt. Ook in de BIOS staat alles goed.
>
>Ik gebruik SuSE 9.1
>
>Maar ja, de USB-mouse werkt en blijft werken, dus...

Hans,

Werkend met SuSE (nu ook 9.1) op een laptop heb ik ook altijd problemen
gehad met wisselende muizen. Dit heb ik opgelost door gewoon meer muizen
te definieren voor de diverse types. Dan werken ze allemaal (en zelfs
tegelijk), ook als je ps/2 en usb muizen afwisselt. Dat kan je gewoon in
sax2 doen - al ben ik dat afgeleerd omdat dit mijn monitor ook altijd
direct weer verkeerd zet. Alleen wil de SuSE hardware tool af en toe
opeens weer een ontdekte 'nieuwe' (niet dus) muis instellen. Moet je
niet doen, want dat wijzigt een perfect goede configuratie.

Mijjn huidige XF86Config ziet er als volgt uit (de muisonderdelen althans).

Section "InputDevice"
  Driver       "mouse"
  Identifier   "Mouse[1]"
  Option       "Device" "/dev/input/mice"
  Option       "Name" "Autodetection"
  Option       "Protocol" "explorerps/2"
  Option       "Vendor" "Sysp"
EndSection

#Section "InputDevice"
#  Driver       "mouse"
#  Identifier   "Mouse[1]"
#  Option       "ButtonNumber" "4"
#  Option       "Device" "/dev/mouse"
#  Option       "Name" "Autodetection"
#  Option       "Protocol" "PS/2"
#  Option       "Vendor" "Sysp"
#EndSection

Section "InputDevice"
  Driver       "mouse"
  Identifier   "Mouse[3]"
  Option       "Buttons" "6"
  Option       "Device" "/dev/input/mice"
  Option       "Name" "Autodetection"
  Option       "Protocol" "explorerps/2"
  Option       "Vendor" "Sysp"
  Option       "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
  Driver       "mouse"
  Identifier   "Mouse[5]"
  Option       "Device" "/dev/psaux"
  Option       "EmulateWheel" "on"
  Option       "EmulateWheelButton" "4"
  Option       "InputFashion" "Mouse"
  Option       "Name" "PS/2-Mouse;IMPS/2"
  Option       "Protocol" "imps/2"
  Option       "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "ServerLayout"
  Identifier   "Layout[all]"
  InputDevice  "Keyboard[0]" "CoreKeyboard"
  InputDevice  "Mouse[1]" "CorePointer"
  InputDevice  "Mouse[3]" "SendCoreEvents"
  InputDevice  "Mouse[5]" "SendCoreEvents"
  Option       "Clone" "off"
  Option       "Xinerama" "off"
  Screen       "Screen[0]"
EndSection