[linux] Re: rippen CD's en de rest.

Remko Bolt remko op cluebox.org
Zo Apr 17 22:50:44 CEST 2005

Cecil Westerhof wrote:
> Als ik met Grib een CD rip, dan duurt dit meestal rond het half uur. Op het
> internet kwam ik tegen dat het in driie á vier minuten zou moeten kunnen. Is
> er iets flink mis met mijn systeem, of is drie á vier minuten gewoon een
> broodje aap?

Ik ben nu al een tijdje bezig met het encoden van mijn LP en CD collectie met
zeer wisselend resultaat. Ik gebruik overigens abcde die cdparanoia en oggenc
aanstuurt en gramofile voor de LP's (en luister op dit moment naar een randomize
van ongeveer de helft van de collectie).

man cdparanoia:

<...knip...>

-z --never-skip[=max_retries]

Do not accept any skips; retry forever if needed. An optional maximum number of
retries can be specified; for comparison, default without -z is currently 20.

<...knip...>

Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van mijn CD's zeer wisselend is en enorm van
invloed op de rip snelheid. Sommige gaan sneller dan mijn broodrooster en
sommige draaien de hele nacht met als gevolg dat de drive zo heet wordt (vermoed
ik) dat hij niets meer van zich laat horen.

Ander punt is dat de sch.ften kopieer beveiligingen inbouwen die alleen met veel
handwerk te omzeilen zijn. Zo had ik laatst een CD waarvan de toc volledig
f.cked up was. De eerste tien nummers waren de overeenkomstige 10 seconden van
het eerste nummer. en het elfde nummer was 620 MB groot. Laat zich raden wat
daar in stond.

Gramofile is perfect voor de LP collectie, een aanrader. Ook audacity is een erg
mooie tool om bijvoorbeeld nummers van een live LP mee te scheiden maar de
mogelijkheden zijn vele malen superlatief. Met tagtool kun je handmatig aan de
tags knutselen, niet alleen een voor een maar ook bosjes tegelijk. En ook files
renamen met info uit de tag. Onmisbaar voor de files die van de LP's komen.

Ook de MP3 speler mag natuurlijk niet missen. Het avontuur begon met de Neuros
256MB. Die had ik speciaal uit de States over laten komen. De reden voor die
keus was omdat het product voldoet aan alle FreeSoftware wensen die je maar kan
hebben en ook oggvorbis ondersteund. Helaas crashte het apparaat vaker dan een
Windoos en had het zelfs een 3-finger salute om het weer aan de praat te
krijgen. Of misschien had ik gewoon pech met een slechte unit. Vanwege de
verzendkosten maar niet begonnen heen en weer sturen voor reparatie en maar
terug gestuurd voor geld terug.

Dan maar naar de winkel voor goede service. Bleek dat Samsung (op haar website)
oggvorbis schijnt te ondersteunen alleen was daar niet veel van te merken (ook
niet op de doos). En vanwege gedonder met iets in de partitie was het FAT niet
te mounten. Uiteindelijk gekozen voor de Audiodream van Packard Bell (hij is
voor mijn vrouw, 512 MB mooi klein en het oog wil ook wat). Mount simpel, helaas
(nog?) geen ondersteuning voor oggvorbis. Blijft beetje knutselen om weer van
ogg naar mp3 te converteren. Hopelijk is dat tijdelijk.

Nu nog een progje vinden dat prettig werkt om via netwerk en Laptop de huiskamer
te vullen met random play van het hele zwikkie. Moet het zelfs mogelijk zijn om
via IR met een AB te werken. Op dit moment gebruik ik xmms en heb een beetje met
juk gespeeld. Iemand nog suggesties?

Gr,
Remko