[linux] Re: Sendmail geeft "service unavailable"

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Za Apr 23 03:43:10 CEST 2005

On Fri, 22 Apr 2005, Johan Wevers wrote:

>Hoe bedoel je? Uucp is een ideale oplossing voor news. Als het alleen om
>mail ging was ik al lang op bSMTP overgestapt. Maar uucp over ADSL gaat
>heel goed.
>
>Maar ondertussen werkt het nog steeds niet. :-( Waar is de lokale
>sendmail guru Kees Theunissen als je hem nodig hebt?

Ik heb absoluut geen enkele ervaring met uucp. Mijn ervaring met
news is beperkt tot een paar jaar geleden toen ik enkele weken met pine
een paar groepen heb gevolgd en ook enkele berichten heb gepost. Dat
ging allemaal met nntp.
Mijn indruk van jouw probleem is dat je een uucp guru nodig hebt,
dus ik houd me maar even afzijdig.

Ik vraag me wel een paar dingen af:
1) Wat let je om voor je uitgaande mail smtp te gebruiken? Heeft dat
   iets te maken met de manier waarop andere mail binnen komt?
2) Als je, om jou moverende redenen, kiest om news te lezen/versturen
   met uucp zit je dan voor je mail ook aan uucp vast? Kan je dan
   echt niet kiezen voor bSMTP?
3) Voor zover ik iets van uucp begrepen heb is het een protocol uit
   de tijd dat computers geen permanente netwerk verbingen met de
   buitenwereld hadden. Data uitwisseling met de omgeving werd
   opgespaard in batches en periodiek werd er een inbelverbinding
   gemaakt met een "peer" om data uit te wisselen. Via een relay
   systeem kon data worden uitgewisseld met computers waar je geen
   rechtstreekse verbinding mee maakte. Het hele protocol is modulair
   genoeg om de feitelijke uitwisseling van data te kunnen scheiden
   van het opzetten van de verbinding met de "peer". Dat maakt
   uucp over tcp/ip mogelijk. Volgens mij is uucp over tcp/ip
   tegenwoordig de gangbare methode.
   Dit is zo ongeveer alles wat ik van uucp weet. Corrigeer me als
   ik iets verkeerd begrepen heb.
   Tegen deze achtergrond neem ik zonder meer aan dat uucp over ADSL
   heel goed gaat zoals je zegt. Maar is dat een reden om uucp te
   blijven gebruiken?  Nntp gaat ongetwijfeld ook goed via ADSL.
   Is het onderhand niet tijd om over te stappen in plaats van te
   investeren in het oplossen van uucp problemen? Volgens mij is uucp
   een aflopende zaak. De problemen die je ontmoet zullen in de toekomst
   alleen maar toenemen en de deskundigheid waarop je terug kunt vallen
   zal afnemen.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein