[linux] Re: Sendmail geeft "service unavailable"

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Zo Apr 24 22:20:59 CEST 2005

Kees Theunissen wrote:

Ik heb het probleem in eerste instantie opgelost door wat dieper in de logs
te duiken: sendmail kon uux niet aanroepen, blijkbaar draait sendmail op
Slackware 10 niet meer onder root. Als ik uux world executable maak is dat
probleem opgelost, al weet ik niet wat daar de veiligheidsrisico's van zijn.
Maar goed, achter de hardware firewall van een ADSL modem zal dat wel
meevallen.

Een andere mogelijkheid is dat ik alle users in de groep uucp zet. Is er
een methode om groep users in groep uucp te zetten? in /etc/groep
de regel uucp::14:uucp,users zetten werkte in elk geval niet.

Echter, mail gaat nu nog steeds niet naar buiten. Sendmail probeert het wel
volgens de log, maar kapt nu af met "operating system error". Tja, wat
dat kan veroorzaken?

>Ik heb absoluut geen enkele ervaring met uucp. Mijn ervaring met
>news is beperkt tot een paar jaar geleden toen ik enkele weken met pine
>een paar groepen heb gevolgd en ook enkele berichten heb gepost. Dat
>ging allemaal met nntp.

Maar news had ik net werkend gekregen. Het probleem daar was het converteren
van de history file (vanwege de overgang van dbm op dbz formaat), maar daar
bleek al een standaard commando voor te zijn.

>Ik vraag me wel een paar dingen af:
>1) Wat let je om voor je uitgaande mail smtp te gebruiken? Heeft dat
>   iets te maken met de manier waarop andere mail binnen komt?

Ik krijg de mail zowiezo binnen als uucp feed. Of ik een uucp node kan
combineren met een bSMTP node met hetzelfde subdomein weet ik niet,
maar ik denk niet dat Xs4all dat doet. En als het al gaat gaat het me
waarschijnlijk wel meer kosten.

>3) Voor zover ik iets van uucp begrepen heb is het een protocol uit
>   de tijd dat computers geen permanente netwerk verbingen met de
>   buitenwereld hadden. Data uitwisseling met de omgeving werd
>   opgespaard in batches en periodiek werd er een inbelverbinding
>   gemaakt met een "peer" om data uit te wisselen.

Inderdaad.

>   uucp over tcp/ip mogelijk. Volgens mij is uucp over tcp/ip
>   tegenwoordig de gangbare methode.

Alleen handig als je niet via de telefoonlijn inbelt omdat uucp over tcp/ip
meer overhead heeft dan uucp met een eigen protocol. Nu ik ADSL heb gebruik
ik het natuurlijk wel via tcp/ip.

>   Tegen deze achtergrond neem ik zonder meer aan dat uucp over ADSL
>   heel goed gaat zoals je zegt. Maar is dat een reden om uucp te
>   blijven gebruiken?  Nntp gaat ongetwijfeld ook goed via ADSL.

Zeker, maar het probleem is dan om een newsfeed te krijgen. Daar is op
xs4all.uucp discussie over geweest en blijft lastig. Een directe NNTP
feed zit er niet in (tenzij je grof gaat betalen), en suck e.d. oplossingen
zijn zelfs over ADSL traag (de snelheid wordt dat door news.xs4all.nl
beperkt).

>   een aflopende zaak. De problemen die je ontmoet zullen in de toekomst
>   alleen maar toenemen en de deskundigheid waarop je terug kunt vallen
>   zal afnemen.

Als het zo doorgaat ga ik zelf een deskundige worden op dit gebied. :-)

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html