[linux] Re: lilo en grub

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Do Apr 28 10:14:34 CEST 2005

On Thursday 28 April 2005 10:02, paai wrote:
> Hoi,
> vroeger, toen lilo nog op de distro's stond, moest ik na het
> bakken van een kernel altijd het commando 'lilo' uitvoeren
> voor het ding kon werken, waarbij dan rdev werd aangeroepen.
> Hoe zit dat eigenlijk als je grub gebruikt...? Ik tast daar
> eigenlijk een beetje over in het duister.

Met grub hoef je niet elke keer de second (of was het de first) stage aan te
passen als je een nieuwe kernel gebakken hebt. Grub weet meer van het
gebruikte filesysteem en kan zo de kernel vinden. Maar dat stopt nog geen
nieuwe entry in je boot menu, nietwaar?

Hoe het bij andere distro's werk weet ik niet precies, maar debian heeft een
programmaatje update-grub (oid) dat gerunt word na de installatie van een
nieuwe kernel (.deb) Ook het initrd image word dan gemaakt.

Doe je de kernel installatie met de hand (er zijn genoeg masochisten die dat
leuk vinden) dan zul je dus ook zelf /boot/grub/menu.lst
of /boot/grub/grub.conf aan moeten passen zodat er een regeltje in staat voor
je nieuwe kernel. Vergeet je dat, dan is er bij het booten nog niet veel aan
de hand, want grub heeft een soort mini-shell waarmee je de regels van een
bestaande optie aan kan passen met de naam van je nieuwe kernel (+ initrd)
druk gewoon (een paar keer) op 'e' in grub en je kan je regeltje editen. Met
'b' boot je uiteindelijk.

Is dat genoeg licht of ben je nu verblind?

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl