[linux] Re: choken van WiFi

Vr Apr 29 11:22:40 CEST 2005

On Fri, Apr 29, 2005 at 11:07:06AM +0200, Bram Mertens wrote:
> Bij m'n laptop is het WiFi kaartje ingebouwd maar zelfs afzetten en
> later opnieuw opstarten hielp niet dus het probleem zal eerder bij de
> router liggen.

als het een mini-pci card is, dan kan je die er wel uit halen hoor ;-)
(alleen niet als de spanning er op staat)

(doet me denken aan dat ik nog eens een native 802.11g mini-pci moet
scoren)

> Een eerste poging om "grokking-the-gimp (22mb)" te installeren na de
> upgrade mislukte weer (connection timed out) maar de netwerkverbinding
> zelf bleef wel werken.

ok.

> (zodat het in apt-proxy cache aanwezig was) en daarna opnieuw
> (draadloos) op de laptop. Ditmaal lukte het wel, zij het erg traag want
> de download stopte meermaals.

dat riekt naar een verbinding die zelf niet zo goed is. wat je kunt doen
is gewoon niks doen met de laptop (ok, ok bijna niks) en de hele tijd je
default gateway naar buiten pingen of bijvoorbeeld ping.xs4all.nl ofzo.

als je connectie last heeft van snelheidsverschillen (up/down van de
snelheid levert ook vaak op dat je 'even' niks kunt doen) dan zie je dat
direct terug in de ping resultaten.

Mijn ervaringen met WiFi is dat, naast beveiligingsproblemen, je het
eigenlijk helemaal niet wil. Paar dikke betonnen muren en het is al
over. Beetje rf in de buurt door een snelle PC en dan gaat je snelheid
alweer. Ik weet best wel dat er ook voordelen zijn en voorbeelden dat
het wel goed werkt, maar een van mijn linux-it collega's heeft vd week
in een appartementencomplex gekeken of het internet-delen zou gaan
lukken. Het resultaat weet je dus nu ;-)

We kunnen nog wel met een bridge gaan werken, hangt van een van de
eigenaren af of die ook mee wil doen. Enfin, lots of trouble.

--
http://www.linux-it.nl