[linux] Re: Mirror data naar een andere disk

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Vr Dec 2 23:59:29 CET 2005

On Friday 02 December 2005 23:32, Hugo van der Kooij wrote:
> rsyunc is hier niet handig. rsync moet namelijk alles lezen via een
> netwerk om er achter te komen wat er gesynchroniseerd moet worden over
> hetzefde netwerk.

Eh, ja? Dat is wat rsync doet ja. Lokaal of over het netwerk.
Of bedoel je dat de tussenliggende samba laag moeilijk zou kunnen doen? Met
cygwin heb je die er zo tussenuit hoor.

> Dan kan je net zo goed gelijk een copy opdracht doen. Scheelt tijd en
> bandbreedte.

tja, het hangt er maar net van af hoe jet het gebruikt. als je het gebruikt
zoals ontworpen, dan worden er alleen checksums van blokken vergeleken.
alleen de gewijzigde blokken worden geupdate.

> Als Unison doet wat je wilt dan zie ik niet in waarom je bang bent voor
> bidirectioneel mogelijkheden.

Als het teveel mogelijkheden bied zijn dat alleen maar meer kansen om jezelf
in de voet te schieten. Rsync(-backup) past precies lijkt mij, een filesystem
over een filesystem over een filesystem (Unison-Samba-ntfs) lijkt mij nou
niet de juiste weg.
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra