[linux] Re: Recovery harde schijf

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Dec 30 12:06:36 CET 2005

On Thu 29 Dec 2005, nllgg op ukemi.com wrote:

> Vele nachtelijke uurtjes heb ik mogen besteden aan datarecovery van
> SATA en SCSI RAID5-arrays, waar uitval stiekem toch voor dataverlies zorgde.
> Laatst vond een controller (LSI MegaRAID SATA 150-4) zelfs dat er twee schijven
> stuk waren zonder dat er ook maar iets mis was met de schijven in kwestie,
> heel fijn.
> Uiteraard helpt het, zo'n RAID-array, maar als ik tegen acceptabele kosten
> het systeem dubbel uit kan voeren is me dat veel liever :)

Mwoah, waar ik werk hebben we meerdere tientallen TB's draaien onder
RAID, en er is nog nooit spontaan wat fout gegaan. Let wel: software
raid dus, in de linux kernel. Hardware raid hebben we diverse keren
getest en steeds was de conclusie dat het onder linux minimaal zo snel
en betrouwbaar werkt.

We hebben zelfs een RAID5 set kunnen herstellen waar een disk kapot was
gegaan, en een collega een nog goede disk als faulty markeerde (tijdens
de procedure om de defecte disk te vervangen). Was een cut&paste van de
verkeerde voorbeeld :-)   Het kostte wat moeite, maar de RAID5 set kon
opnieuw aangemaakt worden zonder dat ie ging resyncen, waardoor alle
data alsnog gewoon beschikbaar was.

Overigens bevat het voorbeeld nu X waar eerst a stond (als in sda1), om
toekomstige cut&paste te voorkomen :-)

Paul Slootman