[linux] Re: problemen op amd64 met DVD en netwerk

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Vr Dec 30 12:20:03 CET 2005

On Fri, Dec 30, 2005 at 11:42:28AM +0100, Hans Paijmans wrote:
> Zo, via een harde disk heb ik de zaak weten te installeren. Er staat
> zelfs een /lib64 bij, dus ik ga ervan uit dat het een 64-bits
> installatie is.
>
> Twee vliegen in de zalf: waar is mijn DVD, en waar is mijn NIC.
>
> De DVD is een BenQ 1640, en hij is in /var/log/messages nergens,
> maar dan ook nergens te vinden. Ik zie de harde disk gemapt worden
> naar een scsi-device, en dito voor vier usb disks (voor
> compactflash enzo), maar helemaal geen entries die zelfs maar
> het bewustzijn van de DVD-drive aangeven... Een paar duitstalige
> [...]

Op zich vervelend. Heb je ook de kernelsources op de schijf staan?
En de NVidea drivers?

Installaties met ontbrekende netwerkkaart zijn vaak (niet altijd)
een kwestie van een nieuwe netwerkkaart installeren. Bij mijn pc's
was dat een kwestie van juiste netwerkkaart vanuit de sources
compileren. Overigens is dat een van de problemen waarom ik zoveel
mogelijk open source drivers wil hebben en het is een van de redenen
voor mij om niet direct over te stappen op 64-bit.

Nu heeft NVidea standaard binary drivers voor videokaarten en chipsets.

2e probleem is waarschijnlijk SATA. Hangen schijf en DVD aan SATA?
Waarschijnlijk, want de schijf wordt gevonden als scsi-device.
Zelf geen ervaring met SATA, maar misschien dat de DVD een ander etiket
heeft. Zoek eens naar /dev/sr0. Misschien moet je hier de ide-scsi module
voor inladen.

Tenminste dat leert een snelle zoektocht met Google mij.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver