[linux] Re: DVD problemen

Harold Knibbe ha.knibbe op hccnet.nl
Zo Feb 6 23:24:32 CET 2005

Op za 05-02-2005, om 11:35 schreef Ronald S. Bultje:

> Staat DMA aan (hdparm -d /dev/hdX)? Zo niet, aanzetten met -d1. Op
> sommige distributies moet je ook DMA expliciet aanzetten in je ide-cd
> module (blacklist oid, hier weet ik de details niet van), anders zal
> hdparm -d1 een "permission denied" geven.
IK heb ernaar gekeken en de dvd-rw staat op master
de cd-rw op slave.Van de harde schijf kan ik er niet helemaal uit komen.
Er zitten twee ide kabels in de ene op de twee cdspelers en de andere op
de twee harde schijven.

Dit zijn de uitkomsten

> suse:/home/h.knibbe # hdparm -d /dev/hda
>
> /dev/hda:
>  using_dma    =  1 (on)
> suse:/home/h.knibbe # hdparm -d /dev/hdb
>
> /dev/hdb:
>  using_dma    =  1 (on)
> suse:/home/h.knibbe # hdparm -d /dev/hdc
>
> /dev/hdc:
>  using_dma    =  0 (off)
> suse:/home/h.knibbe # hdparm -d /dev/hdd
>
> /dev/hdd:
>  using_dma    =  0 (off)

Het is duidelijk hoe je de DMA aan zet, kunnen jullie ook vertellen hoe
je hem weet uit zet? Of misschien dat jullie me kunnen vertellen welke
van a,b,c,d, aan en uit moet staan.

Sorry ik doe mijn best ik heb nog niet zo veel kennis.

--
Met vriendelijke groeten,

Harold Knibbe
Suse 9.0