[linux] Re: DVD problemen

Harold Knibbe ha.knibbe op hccnet.nl
Ma Feb 7 15:43:00 CET 2005

Op zo 06-02-2005, om 23:51 schreef Roeland Th. Jansen:

> van de harddrives wordt standaard DMA aangezet, tenzij het een bekende
> problematische drive is, in dat geval wordt het afgezet.
>
> SUSE zelf zet default DMA niet aan op optical drives.
>
> mijn gok is dat op de 2e controller je CD en DVD zitten. zet daar DMA
> maar aan (kan met hdparm) -- werkt dat goed, dan spijker je dat aan in
> YaST.

Als het goed is snap ik jullie volledig, maar de DMA blijft niet aan
staan volgens mij ook  niet in Yast.
"Huidige DMA-mode" blijft ook na rebooten uit, in Yast.
"Benodigde DMA-mode" blijft wel aan staan maar dat moet na rebooten nu
juist veranderen, in huidige DMA mode.
Met hdparm kan ik de DMA aanzetten maar ik heb het idee dat de computer
alles weer op off zet.
suse:/home/h.knibbe # hdparm -d /dev/hdc

/dev/hdc:
 using_dma    =  0 (off)

Weet  iemand waar om ik mijn DMA niet standaard aan kan zetten?

--
Met vriendelijke groeten,

Harold Knibbe
Suse 9.0