[linux] Re: php/apache/mysql.

Roland Leurs roland.leurs op home.nl
Ma Feb 14 12:30:12 CET 2005

Toch ben ik het met Daniel eens, met welk account en wachtwoord logt de
applicatie in op de database server? Doe dit eens handmatig en voer
dezelfde queries uit vanaf de mysql prompt. Als er echt fouten optreden
is dat meteen te zien. Dat squirrelmail wel werkt is geen garantie dat
de rest het ook doet. Immers, die kan inloggen met ander user-account en
dus andere rechten hebben in MySQL.
En als je telkens hetzelfde user-account en wachtwoord inlogt, krijg je
inderdaad wel 10 keer dezelfde fout als het aan de rechten ligt. Je kunt
de rechten controleren in de mysql prompt in de database mysql:

use mysql;
select * from user;
select * from tables_priv;
select * from columns_priv;
select * from db;

Als alternatief kan je het PHP script wijzigen en de regel "print
mysql_error(); " achter een mysql-opdracht zetten. Ook dan zie je
eventueel wat er mis gaat.

Een techniek die ik vaak toepas is de volgende, plaats het sql commando
in een string variabele, en voer die uit. Bijv.:

$sql = "update users set wachtwoord='geheim' where user_id=$uid";
$result = mysql_query($sql);

Je kunt dan onder de $sql = regel de opdracht "print $sql; " zetten,
zodat je kunt zien welke query naar de database gezonden wordt. Deze
query kan je eventueel makkelijk kopieren en plakken naar de mysql
prompt.

Mocht je er niet uitkomen, stuur eens een van de scripts met de
bijbehorende database naar me dan kijk ik er eens even naar.

Groeten,
Roland Leurs