[linux] Re: Aangifte IB voor ondernemers doen met Linux? Ho hum...

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Wo Feb 16 01:18:47 CET 2005

"Bas Grolleman" wrote:

> Ik had naar mijn weten vernomen dat vanaf volgend jaar de IB wel op alle
> systemen gaat werken.
> ( Ik neem aan dat ze het herschreven hebben in Java ofzo )
>
> Vandaar dat ik dit jaar toch maar even een windows machine heb
> opgezocht. Liever niet natuurlijk, maar toch.
>
> Kan je niet gewoon vragen ofze de normale "papieren" versie opsturen,
> dat zijn ze naar mijn weten toch verplicht?

Het probleem is dat ondernemers een andere behandeling krijgen dan
eenvoudige particulieren. De eenvoudige particulieren MOGEN (al jaren)
een aangifte electronisch indien met een floppy of anderszins, een en
ander op basis van een Windows-programma dat door de Belastingdienst
is ontwikkeld. Ik zou dat programma heel misschien ook wel hebben
willen gebruiken maar helaas (?) kon dat niet; het was onmogelijk om
de aangifte van ondernemers electronisch te doen.

Dit jaar is alles helemaal anders: er is een verplichting opgenomen in
de wet op grond waarvan ondernemers electronisch aangifte MOETEN doen.
Dat geldt voor de (maandelijkse/kwartaallijkse/jaarlijkse) BTW-aangifte
en _ook_ voor de aangifte IB/PVV/WAZ/ZFw/Whatever. Een papieren versie
is niet meer verkrijgbaar (voor ondernemers).

Dus kort samengevat: tot 1-1-2005 mocht electronisch aangeven niet,
na 1-1-2005 is electronisch aangeven de enige mogelijkheid. 't Kan
verkeren, nietwaar? Overigens geldt dit alleen voor ondernemers.

Het vervelende is nu dat de aangifte BTW prima gaat (via een
applicatie op de webstek van de Belastingdienst). Dat gaf enig
vertrouwen. Nu blijkt dat de aangifte IB/PVV/etc opeens niet via
de webstek van de Belastingdienst werkt. De bedoeling is schijnbaar
om een .PDF-bestand te downloaden, in te vullen en terug te sturen.

Ik kan op mijn Linux-machine die .PDF-file niet openen. De
Belastingdienst stelt doodleuk dat je verplicht bent om met Adobe
Acrobat Reader versie 6.02 (of hoger) te werken. Mmmmm. Voor mijn
machine is de hoogste versie tot nu toe versie 5. Er is ueberhaupt
geen versie 6 in de planning voor Linux. En, versie 6.02 bestaat
trouwens niet.

De klok loopt; het is voor je het weet 1 april en dan moet de boel
binnen zijn. Mmmmm....

Jammer dat het niet een web-applicatie is voor de IB/PVV/etc, net
als voor de BTW.

En als ik nou die die Zinio-reader zou hebben kunnen installeren op
mijn Linux-machine, dan had ik er misschien wat over kunnen lezen
in Computable. Oh nee, wacht: Computable krijg ik -- gelukkig -- nog
gewoon op papier. Er stond inderdaad een stukje in dat Adobe in maart
2005 (jawel) met Acrobat Reader 7 voor Linux uit zal komen, een en
ander in overleg met de Belastingdienst. Nou, da's toch maar mooi
dat de Belastingdienst een nieuwe versie van Acrobar Reader voor
Linux bij Adobe heeft afgedwongen!?

Maar ik blijf met een probleem zitten. Als ik pas (zeg) medio maart
voor het eerst kennis kan nemen van de inhoud van mijn aangiftebiljet
dan vind ik de 'uitreikingsdatum' van rond 1 februari een beetje
wrang klinken. In feite heb je dan maar 2 weken de tijd in plaats van
normaal 2 maanden. En dan gaan we er gemakshalve vanuit dat Adobe op
tijd zal leveren _en_ dat de aangifte van de IB/PVV/etc ook zal
blijken te werken op die versie 7.0 (ook dat nog; ik sla de punt-0
versie van software meestal het liefst over). Zou het ueberhaupt
getest zijn?

*zucht*

Van dat "leuker maken" merk ik al jaren niks, maar om nou te zeggen
"gemakkelijker"?

--Peter Fokker

--
The continued spread of a cleverly engineered computer virus exposes a
key flaw in the global embrace of technology: Its users are human.

                   --Anick Jesdanun, AP Internet Writer, 27 January 2004