[linux] Re: vfat partitie omzetten naar reiserfs

Cor Lem builder op cursus.homelinux.org
Wo Feb 16 10:38:55 CET 2005

Bram Mertens wrote:

> Het heeft wat langer geduurd, maar de backup is gemaakt.
>
> Om het filesystem te "nuken" zal ik waarschijnlijk niets moeten doen, of
> toch? :)

Aannemend dat er nu dus niks meer op hda5 staat wat behouden moet worden
zou ik mbv fdisk of cfdisk de huidige (in jou geval 5de) partitie
verwijderen en vervolgens een nieuwe aanmaken. Na saven nieuw
aangemaakte (Linux) partitie moet je net als onder WindHooz de partitie
nog formateren. Dat kan mbv:

mkfs.reiser /dev/hda5

> Volstaat het dan om volgende twee commando's te geven?
> umount /data (dit is het mountpoint van /dev/hda5)
> mkreiserfs /dev/hda5

1) unmount /dev/hda5
2) mbv (c)fdisk vfat partitie2 verwijderen
3) mbv (c)fdisk in vrij gekomen ruimte Linux partitie maken
4) nieuwe indeling opslaan / toepassen
5) nieuwe partitie met reiserfs formateren: mkreiserfs /dev/hda5
6) nieuw geformateerde ruimte aankoppelen / in fdisk toevoegen

> En vervolgens in /etc/fstab
> /dev/hda5	/data	vfat	rw,suid,dev,auto,user,async,uid=1000,gid=1002,umask=0002	0	1
> te vervangen door:
> /dev/hda5	reiserfs	defaults	0	1

In mijn fstab staat bij reiserfs bovenstaande regel, maar dan eindigend
op 0  0 en met een mount point ...

/dev/hda5   /plekwaarnieuweaangekoppeldmoet   reiserfs  defaults  0  0

Greetz,
Cor Lem