[linux] Re: routing

gieskens op xs4all.nl gieskens op xs4all.nl
Do Feb 17 00:28:49 CET 2005

On Wed, 16 Feb 2005 22:09:02 +0100, folkert op vanheusden.com (Folkert van Heusden) wrote:

>hi,
>
>Weet iemand een truuk om er voor te zorgen dat traffic voor ip-adres a
>dat binnenkomt op interface x ook via x er uit gaat? Er is namelijk ook
>'n interface b. Het probleem is dat als je een default route zet, dat
>dan altijd dezelfde interface gebruikt wordt.

Default route is alleen voor al het verkeer waarvoor geen route bekend is.
Op een systeem met maar een interface is dat dus al het verkeer.
Op een systeem met meerdere interfaces naar verschillende bestemmingen
zullen alle afwijkende routes gespecificeerd moeten worden.
Dit kan met het route command: route add ...
Dan ga ik er echter wel vanuit, dat ip-adres ook altijd via interface x
te bereiken is.
Anders moet je automatisch gaan routeren op basis van de binnenkomende
paketten; een soort zelf lerende route tabel.
Ik weet niet of standaard linux dat truucje beheerst.

M.vr.gr.
Michel