[linux] wat is eigenlijk PHY bij gigabit ethernet

Alexander Volovics awol op home.nl
Za Feb 19 17:59:17 CET 2005

Ik heb een MSI K8N Neo2 Platinum moederbord en heb daarop
64 bit FC3 draaiende. Dit moederbord heeft 2 ethernet adapters
ingebouwd, te weten een nVidia CK8S en een Realtek RTL-8169
Gigabit Ethernet, resp. eth0 en eth1.

Bij de installatie heb ik voor de Realtek gekozen omdat ik er
niet helemaal zeker van was dat de nForce3 chip goed (genoeg)
ondersteund werd door de kernel.

Het is 2 maanden goed gegaan, geen enkel probleem (met verschillende
kernel upgrades). 3 dagen geleden was er weer een nieuwe kernel
die ik prompt geinstalleerd heb (2.6.10).

Bij het opnieuw booten kreeg ik echter meteen problemen met
de Realtek adapter. Ik kreeg de volgende kernel melding:
"kernel: r8169: eth1: PHY reset until linkup" en eth1 kwam
niet op. Ik kon niet meer internetten.
Ook 'handmatig' (ifup eth1) zat er geen beweging meer in.

Heb toen maar de boel uitgezet omdat 'niets' hielp, ook niet
rebooten of rebooten met de oude kernel (die nu dezelfde melding
gaf).

Toen ik de volgende dag de pc aanzette werkte tot m'n verbazing
eth1 weer. Dit bleef echter alleen maar werken gedurende deze sessie.
Toen ik 's avonds de pc weer aanzette was het weer mis.

Ik gebruik nu eth0 (forcedeth driver) en tot nu toe geen
problemen.

Ik heb natuurlijk gegoogled en gezien dat er nogal wat problemen
waren met Gigabit ethernet en de 2.6.9 kernels en dat er patches
voor gemaakt zijn. Maar ik heb niet begrepen wat dat "PHY" nu
precies is en wat er eigenlijk gebeurd.

Wet iemand wat hier eigenlijk gebeurd en of ik er zelf (zonder
in de kernel te duiken) iets aan kan doen.

Alexander