[linux] Re: wat is eigenlijk PHY bij gigabit ethernet

Za Feb 19 19:38:45 CET 2005

On Sat, 19 Feb 2005, Alexander Volovics wrote:

> Bij het opnieuw booten kreeg ik echter meteen problemen met
> de Realtek adapter. Ik kreeg de volgende kernel melding:
> "kernel: r8169: eth1: PHY reset until linkup" en eth1 kwam
> niet op. Ik kon niet meer internetten.
> Ook 'handmatig' (ifup eth1) zat er geen beweging meer in.

De PHY is een chip die een deel van het ethernet verhaal voor zijn
rekening neemt. Blijkbaar is in dit geval de gigabit controller te snel en
is de PHY nog niet goed geinitialiseerd.

Je kan eens zien wat een rmmod en modprobe doet met de interface. Als je
tenminste modules gebruikt want anders moet je de hele kernel mee nemen en
dat heet een reboot.

Dit is een snelle interpretatie op basis van de application notes van wat
gigabit ethernet hardware zoals je bijvoorbeeld kan zien op:
http://assets.zarlink.com/AN/ZLAN_37__AppNote_Dec04.pdf

Hugo.