[linux] Re: sendmail esmtp

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Vr Feb 25 22:39:49 CET 2005

On Fri, 25 Feb 2005, Kuipers, Onno wrote:

>Hallo,
>
>probleem. Vanaf de RH Advanced server 2.1 machine wordt als smtp server
>een server aangewezen met ip 172.16.2.43. Vanaf vandaag moet dit gaan
>lopen over 172.16.2.44 (ISA)
>Alle andere machines zijn reeds aangepast en dat loopt prima.
>
>Ik krijg echter niet voor elkaar om de linux machine met sendmail 8.11
>zo te configureren dat dit goed gaat.

[ knip, stukje logfile ]

>In /etc/sendmail.cf kan ik enkel het ipadres vinden op de volgende
>regel:
># override connection address (for testing)
>O ConnectOnlyTo=172.16.2.43

Die optie kende ik nog niet. De opmerking '(for testing)' maakt
me wel argwanend. Wat ik zo snel in de docs kan vinden is:

      ConnectOnlyTo=address
                [no short name] This can be used to override
                the  connection  address  (for  testing pur-
                poses).

Lijkt er op dat dit bedoeld is om alle messages van een volledig
opgetuigde sendmail naar een centrale plek te sturen zodat de
uitgaande messages kunnen worden geïnspecteerd (controle van
de header rewriting en zo). Merk op dat ik het hier heb over een
volledig opgetuigde sendmail. Daarmee bedoel ik een MTA die zelf
de berichten aflevert bij de mailservers van de geadresserden van
van het bericht. Dat is dus iets anders dan een server die
geconfigureerd is om alles door te sturen naar een centrale
'smarthost'. Bij jou zou ik deze laatste configuratie verwachten,
afgaande op de beschrijving die je geeft.

Het is op zijn minst opmerkelijk om de test optie "ConnectOnlyTo"
tegen te komen in een productie omgeving. Weet je zeker dat je
hier de juiste sendmail.cf te pakken hebt?

>Dit wijzigen in 172.16.2.44 heeft geen resultaat na herstarten van de
>sendmaildaemon.

Nogmaals heb je de goede sendmail.cf te pakken? Normaal gesproken
is dat tegenwoordig /etc/mail/sendmail.cf.
De configuratiefile kan op de commandline worden gespecificeerd.
Misschien moet je je startup scripts eens napluizen wat er precies
opgestart wordt.

>sendmail.mc lijkt bij het opzetten nooit gebruikt te zijn. Hoe moet ik
>nu onze esmtp server wijzigen?

Kijk eens of je uit het commentaar aan het begin van de sendmail.cf
file kunt afleiden welke mc file gebruikt werd om sendmail.cf te
bouwen.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein