[linux] dvd lezer: ziet 'm niet. boot-cd erin,reboot -> gezien. Balen ...

Za Feb 26 07:41:39 CET 2005

Huidige leesbaarheid van mijn dvd-lezer:
su -c "mount -t iso9660 /dev/hdc /cd"
Password:
mount: /dev/hdc is not a valid block device

Om nog wat aan te vullen: in het bootproces, bij wat het bios gezien
heeft: "detecting HDD second master ... not found". Op de plek van de
second master zit de Sony DRU-701A, en in die dvd zit een dvd met backup
bestanden die ik gisteren met growisofs heb gemaakt. Hoewel de Sony
dvd's van 9 Gb moet kunnen lezen zit er een conventionele 4.5G dvd in.
De backup-dvd is - zoals hierboven te zien - niet herkend.
Wel kon ik hiermee gisteren een SuSE her-installeren van de dvd, dus heb
ik het daarmee nog eens geprobeerd: SuSE-dvd erin, reboot -> bios
melding "detecting HDD second master ... RW Sony DRU-701A". SuSE dvd
eruit, eigen dvd erin: dvd foutloos gelezen.  Waarom wordt de lezer
alleen gezien wanneer er een opstartbare dvd in ligt? Mogelijk is de
hoge leescapaciteit van de Sony (die ik had gekregen na een vroegtijdig
sterven van mijn MSI) met mijn niet al te verse Award 4.51 bios een
probleem?
bvd
--
Julien Michielsen