[linux] Re: crash redhat

John van der Velden john op lookfor.nl
Zo Feb 27 00:26:04 CET 2005

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: linux-bounce op lists.nllgg.nl [mailto:linux-bounce op lists.nllgg.nl] Namens
Jelle Boomstra
Verzonden: vrijdag 25 februari 2005 12:09
Aan: Daniel C. von Asmuth; linux op lists.nllgg.nl
Onderwerp: [linux] Re: crash redhat

On Friday 25 February 2005 11:29, Daniel C. von Asmuth wrote:
[...]
> Ahum, let a.u.b. op de quoting conventies.
Bent u bekent met het fictieve proces tegen de quoting nazi's in Neurenberg?

> Wat bedoelt u met 'kon geen besturingssysteem vinden'?

Ik vermoed dat John niet de precieze kennis heeft om zelf uit te vinden hoe
zijn probleem er voor staat, en dat hij de tools gebruikt heeft die de
rescue mode van zijn install cd's hem boden. Dat die zegt geen besturings
systeem te kunnen vinden leid inderdaad nog niet tot de conclusies die John
trekt.

Idd ik heb hier nog niet de ervaring mee om dit op te lossen.

> M.I. zou de eerste stap moeten zijn om te bepalen of de harde schijf
> een hardwarematig defect heeft.
>
> Als u de disk in een ander systeem stopt zou dat ten eerste de harde
> schijf moeten herkennen. De volgende stap is om te kijken of de
> partitietabel nog intakt is en deze zonodig te herstellen (met gpart
> bijv.) Daarna zou u kunnen proberen fsck op de file systems los te
> laten (evt. eerst de hele schijf backuppen), waarbij u zonodig een
> alternatieve kopie van het super- block gebruikt (fsck -b ...).

Dat lijkt mij inderdaad de juiste manier, maar als je niet weet wat dat moet
doen of er nooit mee gewerkt hebt heb je er nog niet veel aan. Mogelijk
zullen we dit wat meet met hapklare brokken aan John voeren. Maar misschien
onderschat ik zijn kunnen, DAT MOET JE EVEN ZELF AANGEVEN JOHN (excuseer het
schreeuwen)

Mijn excusses hiervoor dat ik dit niet direct heb aangeven.
De schijf word namelijk wel gezien in het dus een hardware matige crash
lijkt mij (bijna) uitgesloten.
En een rescue flop is pok ik denk in middels te oud.
En een knoppix heb ik ook niet in huis.

Ik heb ook nog een debian server.
Kan ik deze ide schijf dan hierin hangen??
En kan ik deze gewoon mounten als ????

Maare ik zal het eerst eens aansluiten voordat ik iets roep.
Alvast bedankt voor de input echt super

Ok de eerste hapklare brok:
haal ergen een bootable rescue cd vandaan waarmee je op de bash commandline
kan komen. Knoppix is goed, maar er zijn zeer veel mogelijkheden daarvoor,
misschien heb je al wat in huis liggen.

Op die commandline aangekomen voer je volgende commando uit:
fdisk -l

op mijn systeem geeft dat de volgende output, ter referentie:

Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512
= 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1          13      104391   83  Linux
/dev/hda2              14         144     1052257+  82  Linux swap
/dev/hda3             145        2208    16579080   83  Linux
[knip anders wordt het wat onduidelijk]

Disk /dev/hdb: 203.9 GB, 203928109056 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24792 cylinders Units = cylinders of 16065 *
512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdb1               1          13      104391   83  Linux
/dev/hdb2              14         138     1004062+  82  Linux swap
/dev/hdb3             139       24792   198033255   8e  Linux LVM

Jou output zal er anders uitzien, afhankelijk wat voor een en hoeveel disken
je in je systeem hebt zitten.

Elke regel in deze lijst is een partitie op de disk. je zal niet kunnen
knippen-plakken-posten, dus je zal even naar de lijst toe moeten
beschrijven:
heb je partities in die bewuste schijf, en zo ja: hoe zien ze er uit, en is
dat wat je er van verwachtte.

Dat is goenoeg voor een mail-hap lijkt mij. Laat het maar horen als je dit
gedaan hebt.

> Mocht dat probleemloos verlopen, dan kunt u de filesystems alle mounten.
> Dan is het een goed idee om de log files te bekijken, bijv. om na te
> gaan of uw systeem is gehackt, de kernel gecrasht of een hardware
probleem...
> Als nog steeds alles in orde is, dan zou u de boot manager opnieuw
> kunnen configureren (hint: gebruik iets als 'chroot /mnt /bin/bash').

En ook dit klopt helemaal, al vraag ik mij af of een niet linux-ervaren
persoon daar veel mee kan. (John ik neem tot nu toe aan dat jij dat bent,
als dat niet zo is: sorry)

en omdat ik het niet kan laten bijdehand te zijn: je vroeg hoe je je data
terug zou kunen krijgen. Wel heel eenvoudig: de backup terugzetten!

Tja backup??

(maar ondertussen werk ik ook op een backuploze machine hoor, dus zonder
zonden ben ik niet...)
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra