[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Jul 1 09:33:02 CEST 2005

On Friday 01 July 2005 09:20, Ulrich wrote:
[...]
> ik vraag mij af of het nodig (en wenselijk) is om een vergunning verplicht
> te stellen voor een ieder die met de computer werkt. Mensen die thuis hun

Ik denk dat het belangrijk wordt, zodra je "op het Internet" zit-- en dat doet
tegenwoordig bijna iedereen.

> eigen eten bereiden (koken) hebben immers ook geen vergunning hiervoor
> nodig (terwijl het allemaal behoorlijk aan kan branden). Ook mensen met een
> stereo-installatie hebben geen vergunning nodig, ook al zouden ze overlast
> kunnen veroorzaken. Zelfs fietsers hebben geen fietsvergunning (spreek
> 'rijbewijs').

Bovendien, wat zouden de eisen voor een vergunning / rijbewijs moeten zijn? Er
zijn een paar heel eenvoudige (van het type "gebruik geen Windows, of als je
het moet gebruiken, klik dan nergens op") maar een computer echt beveiligen
is behoorlijk complex. Ik zou niet weten hoe je daar een compleet eisenpakket
van kunt maken.

> Ik denk: laat de ISP's in de gaten houden wat via de PC's gebeurt (ik kan
> mij voorstellen dat illegaal gebruik van gekraakte PC's, en dus van hun
> netwerk, wel opvalt bij een ISP). En verder hebben systeembeheerders
> natuurlijk al hun diploma's die ze moeten behalen om dat werk te kunnen
> doen.

De betere ISPs (zoals Xs4All) doen dat ook wel. Maar die zijn vaak al wel
afhankelijk van klachten. En ze kunnen hun klanten alleen maar afsluiten.
Verder is dat inderdaad wel een zinnig voorstel...

> (verder ben ik het met Roeland eens: kinderen horen buiten en met hun
> vriendjes te spelen)

Getver... dat zei mijn vader ook altijd. Terwijl ik veel liever binnen zat om
te lezen (thuiscomputers had je toen nog niet). Ik heb het hem nooit
vergeven...

Maar computers horen niet op school! En leren denken is belangrijker dan
ergens op kunnen klikken. Dat ben ik geheel met de vorige schrijvers eens.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11