[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?
joop gerritse
jjge op xs4all.nl
Zo Jul 3 20:42:01 CEST 2005
On Sunday 03 July 2005 16:57, Casper Gielen wrote:
> Op zondag 3 juli 2005 09:16, schreef joop gerritse:
> > Maar denk je dat ze dat op school leren? Toen ik nog les gaf (het is
> > alweer een tijdje geleden) leerden ze nog uit degelijke boeken (Tanenbaum
> > en zo). En er was practicum bij. Serieuze opgaven maken. Programmeren.
>
> Ik heb met veel plezier gelezen in de boeken van Tanenbaum, en er ook nog
> een berg van geleerd, maar voor schoolgaande kinderen (kinderen = van 6 tot
> 16) is het niveau veel te hoog, en is 90% niet nuttig.
Okee, ik gaf les aan de HTS; ik zou T. ook niet direct bij het middelbaar
onderwijs inzetten. Maar daar horen wel degelijke boeken te zijn. Zijn die
er? Ik betwijfel het een beetje.
[...]
> leren programmeren zal je moeten leren omgaan met een toetsenbord en een
> tekst-editor.
Okee, een half uurtje les voor een tekst editor, en een toetsenbord ... tja,
ik typ ook nog steeds met twee vingers, dat is kennelijk acceptabel. Op de
lagere school heb ik het ABC geleerd, en dan kun je met het toetsenbord toch
redelijk snel uit de voeten... Bij Schoevers leer je met tien vingers typen--
ik zie er wel wat in, maar het gaat voor mijn gevoel wel wat ver om daar een
leervak in het gewone onderwijs van te maken.
>
> > Wat leren ze nu? Klikken, knippen en plakken en zo. Hoe worden
> > werkstukken gemaakt? Cut and paste van het Internet. Kritisch bekijken
> > van de tekst? Het is waar, "want het staat op het internet". Er zijn al
> > programma's waarmee docenten het meest voor de hand liggende knip- en
> > plakwerk kunnen ontdekken.
>
> Voor de computer werd er overgeschreven uit bibliotheekboeken en van oudere
> broers, niks nieuws onder de zon. Als er dan toch gejat wordt, doe het dan
> goed.
Er is niks mis met jatten. Bach, Rembrandt, en een hele hoop andere grootheden
hebben het vak geleerd door over te schrijven/te kopiëren. Maar er is wel een
flink verschil met knippen en plakken: als je een stuk overschrijft, ken je
het op die leeftijd meestal ook uit je hoofd, en dat is wel van belang. De
betere leerling brengt en passant ook nog wat wijzigingen aan en ontwikkelt
daarbij een eigen inzicht.
Als je wilt zien waar knippen en plakken toe leidt, moet je de dreigbrief van
Mohammed B aan Ali Hirsi eens lezen: de stukken zonder taalfouten zijn
geknipt en geplakt. De stukken met taalfouten heeft-ie zelf bedacht. En zijn
leraren vonden hem toch zo'n leuke leerling! (niet dat ik nou wil beweren dat
het altijd tot moord en doodslag leidt, hoor, maar wel vaak tot diefstal, en
in ieder geval niet tot kritische zin)
> > Handigheid met de muis leer je wel door spelletjes, dat hoef je niet op
> > school te doen. En als het dan op school moet, dan tijdens de gymles, ook
> > zo'n flauwekulvak. En het surfen naar pornosites hoef je ze ook niet te
> > leren, dat leren ze van elkaar in de zandbak.
>
> Dan moet je wel thuis een computer hebben, en dat heeft lang nog niet
> iedereen. Je moet computerspelletjes hebben, en je moet er van houden.
Volgens mij heeft inmiddels iedereen wel een computer thuis. Alleen willen
jongeren natuurlijk alleen een computer van het allernieuwste model met
bovenliggende nokkenassen waar Windows XP++ op draait. Anders word je
uitgelachen, toch? Dat je op een oude 486 ook nog best kunt programmeren zal
ze waarschijnlijk worst wezen.
> En hoewel ik persoonlijk een hekel heb aan gymles, zal je mij niet horen
> zeggen dat het nutteloos is. Ik ben zo'n nerd die echt niet uit zichzelf
> achter een bal aan gaat rennen.
Hmmm, hoe kom je op het zotte idee dat ik een hekel aan gym heb ;-)? Het is
heel nuttig voor het opleiden van jonge recruten als kanonnenvlees. Daarvoor
is het trouwens ook ooit eens ingevoerd.
> > Ja, daar zeg je het al. Een computer "hoort" gewoon, nuttig of niet. En
> > er "hoort" Windows op te staan.
>
> En ik vindt het af en toe ook onzin, maar pragmatisch denkend heb je toch
> die computervaardigheden nodig. Ook al heb je ze niet nodig, als je
> toekomstige baas denkt dat je ze nodig hebt, kun je ze maar beter hebben,
> anders krijg je de baan niet.
Tja, en hoe denk je dat die baas dat beoordeelt? Wat zijn zijn eigen
computervaardigheden? (ik heb aardig wat bazen gehad-- breek me de bek niet
open)
> > En als je een beetje kunt klikken kun je toch al
> > met een computer overweg?
>
> Ga voor de lol eens een dag achter een helpdesk zitten, en je zult je
> verbazen hoeveel moeite de meeste mensen hebben met de meest basale
> computertaken.
> Zelfs het "een beetje klikken" is voor veel mensen al een opgave.
Hmmm. Je hebt natuurlijk mensen in soorten en maten. Maar jongeren kunnen over
het algemeen best klikken. Ook met de muis. (pun intended)
> > > En als ik zie hoeveel tijd er verspilt wordt doordat
> > > mensen onhandig met hun PC zitten te werken (handmatig sorteren, op het
> > > oog zoeken, etc) kan ik helemaal wanhopig worden.
> >
> > Nou, dan breng je ze even het gebruik van het zoekschermpje bij? Over
> > hoeveel dingen gaat het helemaal? Is het meer dan je in een
> > achternamiddag kunt leren?
>
> Ja, veel meer. Ik kan het zo laten zien, maar gebruikers moeten het ook
> begrijpen, het kunnen reproduceren, er zo vertrouwd mee raken dat ze het
> ook uit eigen initiatief gaan doen, en ze moeten domweg op het idee komen
> dat het makkelijker kan. Heel veel mensen zijn bang voor hun computer. Ze
> durven niet zelf te gaan experimenteren, uit angst dat er iets mis gaat. Ze
> gaan niet zelf eens kijken wat er nog meer in een menu staat. Begrijpend
> lezen vaardigheden verdwijnen zodra er een computer bij staat. Er zijn er
> zat die alleen maar "truukjes" kennen. "Klik op de knop links onderaan, ga
> naar programma's, klik op het blauwe E'tje." Dat er precies zo'n zelfde
> blauwe E op hun bureaublad staat hebben ze vaak niet eens gezien.
> Ik heb misschien een beetje negatieve kijk op de computervaardigheden van
> de meeste mensen, maar les geef je voor de leerlingen die er moeite mee
> hebben, niet voor hen die het zelf wel uitzoeken.
Hm. Ik moet je op je woord geloven. Ik ken natuurlijk ook de helpdeskverhalen
("nog een floppy? die tweede kon ik er al nauwelijks meer inkrijgen!") maar
als je echt iets aan computerles wilt doen (en dan heb ik het dus inderdaad
over de lagere school) dan zul je die dingen systematisch moeten gaan
verzamelen en in een lesmethode verwerken. Ja, dan komen we ergens,
natuurlijk:
> > Voor mij is dat de kern van de zaak. Zolang leraren zo weinig van
> > computers weten als ze nu doen, horen computers niet op school thuis.
> > Leraren moeten er meer van weten dan leerlingen. Pas dan leren de
> > leerlingen iets op school. En zo hoort het.
>
> Laten we ons dan richten op het verzorgen van goede lesmethodes, en
> cursussen om de leraren op niveau te krijgen, niet op het verwijderen van
> computers uit scholen.
Daar ben ik het volledig mee eens. Mijn handen jeuken soms om aan de slag te
gaan, maar ik heb helaas geen lesbevoegdheid...
--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11
D-47546 Kalkar-Wissel
Germany
+49 2824 971487
http://www.jjge.nl
More information about the Linux
mailing list