[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

Casper Gielen casper op dse.nl
Zo Jul 3 16:57:34 CEST 2005

Op zondag 3 juli 2005 09:16, schreef joop gerritse:

> Maar denk je dat ze dat op school leren? Toen ik nog les gaf (het is alweer
> een tijdje geleden) leerden ze nog uit degelijke boeken (Tanenbaum en zo). En
> er was practicum bij. Serieuze opgaven maken. Programmeren.

Ik heb met veel plezier gelezen in de boeken van Tanenbaum, en er ook nog een
berg van geleerd, maar voor schoolgaande kinderen (kinderen = van 6 tot 16)  is
het niveau veel te hoog, en is 90% niet nuttig.
Ik vind dat iedereen op school een klein beetje over programmeren zou moeten
leren, omdat dat imho een veel beter begrip van computers geeft, en daardoor
ook het gebruik van computers vereenvoudigd. Maar voor je kunt leren programmeren
zal je moeten leren omgaan met een toetsenbord en een tekst-editor.
En Tanenbaum is niet de juiste om dit soort vaardigheden bij de brengen. Tanenbaum
verwacht min of meer dat je al kan programmeren, en heeft het over zaken als
processorarchitectuur en kernel-programmeren. Niks voor beginners dus.

> Wat leren ze nu? Klikken, knippen en plakken en zo. Hoe worden werkstukken
> gemaakt? Cut and paste van het Internet. Kritisch bekijken van de tekst? Het
> is waar, "want het staat op het internet". Er zijn al programma's waarmee
> docenten het meest voor de hand liggende knip- en plakwerk kunnen ontdekken.

Voor de computer werd er overgeschreven uit bibliotheekboeken en van oudere broers,
niks nieuws onder de zon.  Als er dan toch gejat wordt, doe het dan goed.

> Handigheid met de muis leer je wel door spelletjes, dat hoef je niet op school
> te doen. En als het dan op school moet, dan tijdens de gymles, ook zo'n
> flauwekulvak. En het surfen naar pornosites hoef je ze ook niet te leren, dat
> leren ze van elkaar in de zandbak.

Dan moet je wel thuis een computer hebben, en dat heeft lang nog niet iedereen.
Je moet computerspelletjes hebben, en je moet er van houden.
En hoewel ik persoonlijk een hekel heb aan gymles, zal je mij niet horen zeggen dat
het nutteloos is. Ik ben zo'n nerd die echt niet uit zichzelf achter een bal aan gaat
rennen.

> Ja, daar zeg je het al. Een computer "hoort" gewoon, nuttig of niet. En er
> "hoort" Windows op te staan.

En ik vindt het af en toe ook onzin, maar pragmatisch denkend heb je toch die
computervaardigheden nodig. Ook al heb je ze niet nodig, als je toekomstige baas
denkt dat je ze nodig hebt, kun je ze maar beter hebben, anders krijg je de baan
niet.

> En als je een beetje kunt klikken kun je toch al
> met een computer overweg?

Ga voor de lol eens een dag achter een helpdesk zitten, en je zult je verbazen hoeveel
moeite de meeste mensen hebben met de meest basale computertaken.
Zelfs het "een beetje klikken" is voor veel mensen al een opgave.

> Nou, dan breng je ze even het gebruik van het zoekschermpje bij? Over hoeveel
> dingen gaat het helemaal? Is het meer dan je in een achternamiddag kunt
> leren?

Ja, veel meer. Ik kan het zo laten zien, maar gebruikers moeten het ook begrijpen, het
kunnen reproduceren, er zo vertrouwd mee raken dat ze het ook uit eigen initiatief
gaan doen, en ze moeten domweg op het idee komen dat het makkelijker kan.
Heel veel mensen zijn bang voor hun computer. Ze durven niet zelf te gaan experimenteren,
uit angst dat er iets mis gaat. Ze gaan niet zelf eens kijken wat er nog meer in een menu staat.
Begrijpend lezen vaardigheden verdwijnen zodra er een computer bij staat.
Er zijn er zat die alleen maar "truukjes" kennen. "Klik op de knop links onderaan, ga naar programma's,
klik op het blauwe E'tje." Dat er precies zo'n zelfde blauwe E op hun bureaublad staat hebben ze vaak
niet eens gezien.
Ik heb misschien een beetje negatieve kijk op de computervaardigheden van de meeste mensen,
maar les geef je voor de leerlingen die er moeite mee hebben, niet voor hen die het zelf wel uitzoeken.

> Voor mij is dat de kern van de zaak. Zolang leraren zo weinig van computers
> weten als ze nu doen, horen computers niet op school thuis. Leraren moeten er
> meer van weten dan leerlingen. Pas dan leren de leerlingen iets op school. En
> zo hoort het.

Laten we ons dan richten op het verzorgen van goede lesmethodes, en cursussen
om de leraren op niveau te krijgen, niet op het verwijderen van computers uit scholen.

--
	Casper Gielen
CAPSLOCK2000 op zvdk.nl, casper op dse.nl