[linux] Re: Windows booten van /dev/hdc3 via lilo?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Wo Jul 20 19:00:26 CEST 2005

On Wed, 20 Jul 2005, joop gerritse wrote:

>Ik zal er eens mee experimenteren, maar helaas staat enige regels verderop:
>
>This  option  is  largely  rendered obsolete by "boot-as=",
>              introduced with LILO version 22.5.

Ik gebruik al vele jaren op verschillende computers die "map-drive=..."
constructie om Dos of Windows te booten vanaf een tweede HD.
Op die manier heb ik zowel Dos, Win95, Win98 als NT4 kunnen booten.
Lilo kende toen nog geen "boot-as" en "master-boot" config opties.
Deze nieuwe opties zijn geavanceerder dan "map-drive=...", maar de
onderliggende techniek is hetzelfde. Zou dus gewoon moeten werken
volgens mij.

Hier moet iets anders aan de hand zijn. Vertel eens wat meer over
de historie van die windows partitie, want windows is natuurlijk
niet origineel geïnstalleerd op de derde partitie van de derde
harde schijf. Hoe zag de configuratie er uit tijdens installatie
van windows?

Als Windows origineel op deze partitie was geïnstalleerd op dezelfde
computer met deze schijf gemonteerd als primaire master, dan snap ik
niet wat er nu mis gaat.

Als de originele installatie op een andere computer was waarvan je
de complete harde schijf hebt overgezet dan moet je nagaan of beide
computers dezelfde geometrie (Cylinders, Heads, Sectors) gebruiken
bij deze schijf. Windows 95 gebruikt CHS-adressering en als de
CHS-translation nu niet hetzelfde is als op de originele computer
dan heb je een probleem.

Een andere mogelijkheid is dat je de originele windows partitie
hebt gekloond (met dd of met een tool als norton/symantec ghost).
De nieuwe partitie moet dan wel in zijn geheel binnen de eerste
1024 cylinders vallen anders werkt CHS-adressering niet meer.
Zou de partitie geheel voorbij cylinder 1024 liggen dan gaat dat
bij het booten al fout.

Joop, dit zijn enkele willekeurige voorbeelden die me zo te binnen
schieten. Ze geven een beetje de richting aan waarin ik geneigd
ben te gaan zoeken. Als jij met nadere gegevens komt dan wil ik
verder met je mee denken.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein