[linux] Re: Windows booten van /dev/hdc3 via lilo?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Wo Jul 20 21:19:02 CEST 2005

On Wed, 20 Jul 2005, joop gerritse wrote:

>On Wednesday 20 July 2005 19:00, Kees Theunissen wrote:
>[...]
>
>Ik heb 'm geformatteerd als VFAT en er vervolgens (onder Win98 op weer een
>andere partitie) bestanden uit een backup op gezet. Het betreft een backup
>van wijlen een notebook, waar ik nog wat mee wou (W95). Dan heb je nog geen
>bootable disk, maar ik heb ook nog de bootflop die erbij hoorde. Daarmee heb
>ik geboot, vastgesteld welke drive letter het was (D:) en vervolgens sys D:
>gedaan. VZIW moet de drive daarna bootable zijn.

Dat laatste weet ik niet. Geformateerd als VFAT zeg je, dat heb je dus
onder Linux gedaan begrijp ik.

Eerst maar eens een klein stukje uit de mkdosfs(8) manpage:

BUGS
       mkdosfs can not create bootable filesystems. This isn't as
       easy  as  you might think at first glance for various rea-
       sons and has been discussed a lot already.  mkdosfs simply
       will not support it ;)

Als je onder dos/win een disk formateert dan wordt er altijd een
bootstrap progje in de bootsector gezet. Die bootstrap code
kijkt of er OS systeembestanden aanwezig zijn en probeert die te
laden. Die bootstrap code mis je als je formateert met "mkdosfs".

Met "sys" zet je in ieder geval de systeembestanden op hun plek,
maar ik weet niet of je ook de goede bootstrap code aanbrengt.

Doe eens
  dd if=/dev/hdc3 bs=512 count=1 |strings
om een indruk te krijgen van de bootsector.
Of als je de hele bootsector wil zien:
  dd if=/dev/hdc3 bs=512 count=1 |hexdump -C

[ ... ]

>Graag. Ondertussen alvast bedankt voor deze input. Ik ga eerst eens kijken in
>de richting van die cylinder >1024.

Dat kan je zien met fdisk in expert mode.

  fdisk /dev/hdc
  x                  # schakel expert mode in
  p                  # print partitie tabel
  q                  # quit

Krijg je trouwens foutmeldingen bij het booten, of hangt hij gewoon?
Kan je met F8 in het bootmenu komen?

Enne, als hij eenmaal gaat booten dan zullen ook niet alle drivers
voor wijlen je notebook netjes hun werk gaan doen op dit systeem.
Maar dat is van later zorg.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein