[linux] Iedere keer opnieuw verloren (SuSE) adsl-config

Zo Jul 24 04:27:58 CEST 2005

Om te beginnen even vloeken: 's avonds voor ik ga slapen zet ik mijn
computer uit. De volgende morgen, wanneer het leven weer opnieuw begint
hoort daar weer een opnieuw gestarte computer met liefst een functione-
rende netwerkverbinding bij. Echter, wanneer alles weer draaiend is,
blijkt de netwerkverbinding niet-werkend te zijn. Dan start ik yast weer op,
klik op "netwerk services", en daarna op "DNS and Host name". De config
van de nameservers van xs4all laat ik staan zoals ze horen. Het "Change
host name via DHCP" staat _niet_ aangevinkt, "Name servers and domain
search list" dragen respectievelijk de juiste IP-adressen en "lan" als
bijhorende  waarden. Helemaal onderin staat ook nog een waarde voor
"Update name servers and search list via DHCP". Staat dit _niet_ aange-
vinkt, dan klik ik het aan en klik dan op "finish". Vervolgens check ik
in een console of ik kan pingen, en dat lukt dan meestal. En blijf ik
tevreden, tot "De volgende morgen, wanneer het leven weer begint..".
Tot een paar weken terug had ik na opstarten direct netwerkverbinding,
maar sindsdien heb ik ik-weet-niet-wat veranderd, en moet ik weer dage-
lijks door dit ritueel. Iemand een suggestie wat ik moet veranderen in
mijn config zodat het systeem na opstarten het netwerk zelf, en zonder
aanpassingen kan vinden?

Dank je, (ook voor het niet geven van commentaar op mijn computer-uit-
beleid)

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl