[linux] Re: Ik wil de EULA van windows niet accepteren. Hoe krijg ik mijn geld terug ?

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Za Jun 4 21:54:08 CEST 2005

On Saturday 04 June 2005 20:50, Roeland Th. Jansen wrote:
> "If you do not agree to the terms of this EULA,
> Manufacturer and Microsoft Licensing, Inc. ("MS") are
> unwilling to license the SOFTWARE PRODUCT to you. In such
> event, you may not use or copy the SOFTWARE PRODUCT, and
> you should promptly contact Manufacturer for instructions
> on return of the unused product(s) for a refund."

Wat is de betekenis van products hier? Aangezien je naar de Manufacturer moet
en niet naar MS, zou ik zeggen dat het product de computer is waarop dat OS
geinstalleerd is.

> je weet ook van tevoren dat je XP terug kunt sturen en een refund
> krijgt, dus "je wist het van tevoren" is leuk bedacht maar snijdt geen
> hout.
Dan is alleen de vraag nog wat de refund precies inhoud.

Ik weet niet of je tegenwoordig de hele eula al op de verpakking kan lezen,
maar als dat niet volledig kan voordat je het koopt, zou ik zeggen dat deze
inruil garantie een redelijk alternatief is. Je koopt in deze gevallen een
product dat bestaat uit meerdere onderdelen. Ik heb nog nergens gezien dat
het weigeren van die eula je het recht geeft om het product zonder dat
onderdeel te kopen.  Niet dat ik het eens ben met de praktijken waarmee MS
zichzelf in het zadel houdt, maar als ze wettelijk niets verkeerd doen is
daarmee de kous af.

Maar in deze hoop ik graag dat er wel een manier is om korting voor
niet-windows-gebruik te krijgen. Maar ik denk dat de beste manier is om dat
via positieve publiciteit te doen. Een linux bedrijf zou bijvoorbeeld gewoon
alle windows refunds (van haar klanten) voor de rekening kunnen nemen. Dat
kost wat, maar levert ook een hoop publiciteit op.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl