[linux] Re: Ik wil de EULA van windows niet accepteren. Hoe

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Zo Jun 5 10:55:48 CEST 2005

Hugo van der Kooij wrote:

> Ik vrees dat we of Pro Deo een jurist moeten vinden of een meer jaren
> begroting moeten opofferen. Dit soort zaken kost namelijk handen met geld.
>
> Echter. Ik zag dat er overleg is geweest tussen NLLGG en consumenten bond
> en dit lijkt me HET onderwerp om daar eens neer te leggen. Want we praten
> hier over koppelverkoop achter een juridische zoethouder. (Het mag niet
> volgens M$ maar ze schrappen de PC fabrikant niet uit de deal omdat het
> hun zelf wel veel te goed uit komt.)

De meeste mensen denken dat de Consumentenbond er voor de consumenten is.
In werkelijkheid is die relatie al lang omgedraaid. Niet de consument is
de natuurlijke partner voor de CB, maar de andere grote organisaties.

Als het in de ogen van de CB beter is voor de CB zelf om goeie vriendjes
te blijven met Microsoft, dan zal zij dat doen. Ik wijs hierbij op het
feit dat vijf jaar lang crashen van Win95 nooit een enkel woord van
kritiek in de Consumentengids heeft opgeleverd.

Anders gezegd: wat hebben die geroemde contacten van de NLLGG met de
Consumentenbond dan in practisch opzicht opgeleverd voor Linux en Open
Source?

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University, Faculty of Arts,        Dept. of Linguistics & AI