[linux] Re: status error: error=0x7f Aborting journal on device - HD defect of kernel-bug VIA driver ?

Cor Lem builder op cursus.homelinux.org
Wo Jun 8 17:29:39 CEST 2005

Roeland Th. Jansen wrote:

> om alle ellende even uit te sluiten:
>
> start een of andere rescue of live set op en kijk of het daar wel goed
> mee lijkt te gaan. zo ja, test de disk dan met dd en check de logs.
>
> anderen hebben vast geen problemen maar met maxtor hebben we ongeveer
> 30% uitval.

Wbt je suggestie een LiveLinux te draaien en te kijken of hetzelfde
probleem zich voordoet; dit ga ik proberen

Download op t moment stux-linux-0.7, is met een uurtje binnen. Schijn oa
samba aan boord te hebben (errors kreeg ik terwijl samba enige was wat
schreef/ las op hdc)

Een vriend die ik gevraagd heb wees me op powermax, een progje om
boot-diskette mee te maken die hd diagnose tool van maxtor laad.

Hiervan de 'advanced test' gedraaid wat resulteerd in dat hdc volgens
tool maxtor 100% ok is

dd manual heb ik ff kort bekeken, maar vind zo op t eerste gezicht niet
hoe te testen daarmee ... of bedoel je om de partitie weer 'op 0' te
zetten (met google wat over gelezen)?

Als ik, nadat hdc schijf niet meer gezien wordt door bv fdisk, pc
uitschakel en weer inschakel zijn partities (EXT3) en hd (c) weer in de
lucht als vanouds (lijkt t) Maar fsck blijft 60% inconsistencies
aangeven na -f ronde.

Dus maar besloten partities er opnieuw op te zetten. Als ik na aanmaken
partities op hdc 'v' doe in fdisk (verify) krijg ik '13670 unallocated
sectors'. Geen idee of dit voorheen ook al zo was. Is dit misschien een
situatie waarvoor je naar dd verwees om de partitietabel weer op orde te
krijgen ? Of is dit een onschuldige melding ?

Bedankt iig weer voor t lezen tot zover.

Greetz,
Cor