[linux] Re: status error: error=0x7f Aborting journal on device - HD defect of kernel-bug VIA driver ?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Do Jun 9 06:34:25 CEST 2005

On Wed, 8 Jun 2005, Cor Lem wrote:

>Dus maar besloten partities er opnieuw op te zetten. Als ik na aanmaken
>partities op hdc 'v' doe in fdisk (verify) krijg ik '13670 unallocated
>sectors'. Geen idee of dit voorheen ook al zo was. Is dit misschien een

Die '13670 unallocated sectors' is de som van 3 groepen unallocated
sectors.

1) Partities beginnen en eindigen altijd op een 'cylinder grens'.
   Zelfs al gebruik je LBA adressering, waardoor je in feite niets
   met de geometrie van de disk te maken hebt, dan nog worden
   partities toegekend in veelvouden van hele cylinders. Daarbij
   wordt uitgegaan van de 'CHS translation' zoals de BIOS die ziet.
   (CHS staat voor Cylinder, Head, Sector). Met de fysieke opbouw
   van de schijf heeft dat tegenwoordig niets meer te maken.

   Een gangbare CHS translation voor een moderne grote disk is:
   heel veel Cylinders, 255 Heads, 63 Sectors. Zo'n schijf wordt
   ingedeeld in parties die een veelvoud zijn van 16065 (dat is
   255 x 63) sectoren. Als de grootte van de schijf niet precies
   een veelvoud is van die 16065 sectoren dan zal je met een
   restant blijven zitten die je niet kunt indelen.

   Het merendeel van jouw 13670 unallocated sectors zal wel in deze
   groep vallen.

2) Het Master Boot Record (MBR) staat op de allereerste sector
   van de disk (Cylinder 0, Head 0, Sector 1). De rest van de
   eerste track (C 0, H 0, S 2 tot en met S 63 bij een gangbare
   CHS translation met 63 sectoren per track) wordt niet gebruikt.
   Dat geeft dus direct 62 unallocated sectors.

   Als je een 'extended partitie' hebt aangemaakt met 'logical disks'
   dan komen er per logical disk nog eens 62 unallocated sectors bij,
   want ook elke logical disk begint met een partitietabel en laat
   de rest van zijn eerste track ongebruikt.

   Hier heb je altijd mee te maken. Afhankelijk van hoe je je disk
   hebt ingedeeld zal je in de praktijk hooguit een paar honderd
   unallocated sectors in deze groep hebben zitten. Dat valt in het
   niet bij jouw 13670 unallocated sectors, maar deze groep zal
   _altijd_ een klein aantal unallocated sectors omvatten.

3) Waarschijnlijk heb jij 0 unallocated sectors in deze groep, maar
   voor de volledigheid wil ik deze groep toch even noemen:
   als je een deel van je schijf (nog) niet indeelt in partities
   dan zal dat natuurlijk worden weergegeven als unallocated sectors.

   Sommige partitioneringsprogrammas laten de laatste cylinder van
   een disk ongebruikt. Het idee daarachter is dat die cylinder dan
   vrijelijk gebruikt kan worden voor schrijf tests. Bij een gangbare
   CHS translation met 255 Heads en 63 Sectors bevat zo'n test cylinder
   16065 unallocated sectors.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein