[linux] Re: Fout bij compileren kernl 2.6.8

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Jun 15 23:00:26 CEST 2005

On Wednesday 15 June 2005 22:35, Bram Mertens wrote:
> Hey
>
> Gisteren heb ik voor het eerst een eigen kernel gecompileerd op basis
> van de config van m'n huidige kernel. Ik moet de kernel zelf nog
> installeren (heb make-kpkg gebruikt om een deb te bouwen)
Complimenten voor direct de juiste anpak kiezen!

> [...]
> `cpu_present_to_apicid':
> include/asm-i386/mach-visws/mach_apic.h:66: error: `BAD_APICID'
> undeclared (first use in this function)
> include/asm-i386/mach-visws/mach_apic.h:66: error: (Each undeclared
> identifier is reported only once
> include/asm-i386/mach-visws/mach_apic.h:66: error: for each function it
> appears in.)
> make[3]: *** [arch/i386/kernel/cpu/intel.o] Error 1
> make[2]: *** [arch/i386/kernel/cpu] Error 2
> make[1]: *** [arch/i386/kernel] Error 2
> make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.6.8'
hmmm het is me niet duideliujk wat hier precies mis gaat. De undeclared
uitroep duid over het algemeen op een .h die niet meergenomen is, maar daar
hoef je als gewone gebruiker niets aan te doen, dat doet make allemaal voor
je. Geen idee dus, maar aangezien een volledige kernel het wel doet lijkt me
jouw conclusie dat je te hard bent gaan snoeien de juiste.

[...overige compiler warnings...]

> Zoals gezegd moet ik de kernel zelf nog testen maar het compileren lijkt
> verder zonder problemen verlopen.
>
> Moet ik dergelijke fouten/waarschuwingen ergens melden? Of is dit
> normaal gedrag?
Helaas is dat normaal gedrag. Het ontwikkel model van Linus et al. is dat hij
niet omkijkt naar mogelijke fouten in drivers ed.  totdat er iemand over
klaagt. Als je fouten in een module krijgt is de eerste oplossing die module
niet compileren. Pas redelijk recentelijk is er een project van de grond
gekomen dat elke release test. Mijns insziens zou je dat voor de release
willen doen maar dat is vast te makkelijk praten.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl