[linux] Re: Fout bij compileren kernl 2.6.8

Bram Mertens m8ram op linux.be
Za Jun 18 13:28:09 CEST 2005

Jelle Boomstra wrote:
> On Wednesday 15 June 2005 22:35, Bram Mertens wrote:
[...]
> Complimenten voor direct de juiste anpak kiezen!

Bedankt, jammer genoeg blijkt dit toch niet zo veilig als ik dacht.[1]

De kernels die ik tot nog toe gecompileerd heb op deze manier geven
allemaal een kernel panic "unable to open root device" als ik ze
installeer en boot.

Ik ga later eens proberen om --mkinitrd als optie mee te geven aangezien
dit bij standaard debian kernels telkens wordt meegegeven.
Ik verwachtte eigenlijk dat het in de kernel compileren (dus niet als
module) van reiserfs en ide_disk en ide_generic voldoende zou zijn om
geen initrd nodig te hebben.
Iemand een suggestie hoe ik kan uitvinden welke modules ik zeker in m'n
kernel moet openemen?

M'n root partitie staat op /dev/hda4 en bevat een reiserfs. Verder wil ik
m'n windows partitie kunnen mounten dus heb ik vfat nodig.

M'n harde schijf is IDE dus heb ik ide support nodig.

Maar hoe weet ik welke specifieke modules ik nog nodig heb voor een
Medion MD41300 laptop?

[1]: Ik ondervind sinds ik m'n eigen kernels geboot heb volgende problemen:
OpenOffice.org Calc crasht bijna altijd bij het openen van een redelijk
grote spreadsheet. Dezelfde spreadsheet opent zonder problemen op m'n
desktop met identiek dezelfde versie van OO.o.
Herinstallatie van OO.o brengt geen soelaas.

Ik kan geen dvd meer lezen of mounten:
(Met de DVD van linux-magazine in de drive)
m8ram op medion:~$ cat /etc/fstab
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda4       /               reiserfs defaults        0       1
/dev/hda5       /data           reiserfs defaults        0       1
/dev/hda3       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom    iso9660 ro,user,noauto  0       0
/dev/hdc        /media/dvd      auto    ro,user,noauto  0       0
/dev/sda1       /media/usbstick auto    rw,user,noauto  0       0
m8ram op medion:~$ mount /media/dvd
mount: I could not determine the filesystem type, and none was specified
m8ram op medion:~$ mount /media/cdrom/
mount: /dev/hdc is not a valid block device
m8ram op medion:~$ lh /dev/dvd
lrwxrwxrwx  1 root root 11 2004-08-17 12:07 /dev/dvd -> /dev/cdrom0
m8ram op medion:~$ lh /dev/cdrom0
lrwxrwxrwx  1 root root 8 2004-11-15 12:10 /dev/cdrom0 -> /dev/hdc
m8ram op medion:~$ lh /dev/hdc
brw-rw----  1 root cdrom 22, 0 2004-05-21 03:20 /dev/hdc
m8ram op medion:~$ groups
m8ram adm dialout cdrom floppy audio dip src video data
m8ram op medion:~$ dd if=/dev/hdc of=/data/lm.iso
dd: opening `/dev/hdc': No such device or address

Ook dvdrip en gxine klagen over respectievelijk "can't open /dev/dvd/ for
reading" en "read error from: /dev/hdc".

Terwijl dit voor m'n geƫxperimenteer allemaal wel werkte...

Alvast bedankt

Bram
--
# Mertens Bram "M8ram"   <m8ram op linux.be>            Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.8-1-686     i686       512MB RAM #