[linux] Re: Problemen met opstarten

Za Jun 25 15:10:35 CEST 2005

On Sat, Jun 25, 2005 at 02:34:43PM +0200, Ton Boelens wrote:
> Als ik met Knoppix boot en ik ben root, dan probeer ik grub-install --recheck /dev/sda te doen (of sdb of sdc) en dan zegt hij:
>
> /sbin/grub-install: line 389: /dev/null: Permission denied

Dat komt zelden voor...

> /dev/sda does nog have any corresponding BIOS drive.

??? Herkent je BIOS de SCSI disks?

> Als klap op de vuurpijl werkt apt-get install lilo ook niet. Ik krijg dan de volgende foutmelding:
>
> Errors were encountered while processing:
> /var/cache/apt/archives/libdevmapper1.01_2%3a1.01.00-4_i386.deb

Of er is hier iets heel ingenwikkelds aan de hand of juist iets heel
simpels. In het eerste geval weet ik zo het antwoord ook niet, dus
proberen we het tweede.

Als je 'apt-get install lilo' onder Knoppix zou proberen, dan zou dat
mis kunnen gaan omdat je niet op je CD-ROM kunt schrijven:-(

Het scenario is ongeveer als volgt:
! boot Knoppix en login
$ sudo su -
# # Dit is commentaar... (hierboven een user commando, onder root commando's)
# fsck -v /dev/sdc2
# # We nemen aan dat de disk OK is.
# mount /dev/sdc2 /mnt
# mount /dev/sdc3 /mnt/usr
# # mounts hangen af van wat je in je /mnt/etc/fstab hebt staan.
# chroot /mnt /bin/bash
# # Nu ben je op je normale Linux systeem ingelogd en kunt dingen doen
# # als (op Debian Linux)
# apt-get install lilo
# # of
# grub-intall --recheck /dev/sda