[linux] Re: aangifte doen?

Remko Bolt remko op cluebox.org
Di Jun 28 00:01:19 CEST 2005

Hans Paijmans wrote:
> Met alle respect, Roeland, maar je kletst uit je nek. Het beveiligen
> van een PC die aan het internet hangt is vele orden van grootte moeilijker
> dan het beveiligen van een fiets ergens op straat in de Amsterdamse
> binnenstad.

De grap is, ik woon in een dorp. Daar loop je zo bij de buurvrouw
binnen, ook als ze niet thuis is. (Iemand `Bowling for Columbine' gezien?)

Het is niet alleen dat beveiligen moeilijk is, zo moeilijk is het ook
weer niet, het is ook een kwestie van gastvrijheid en respect. Mijn
voordeur staat voor iedereen open. De gezellige knusheid van een klein
dorp. Waar je je buurman helpt een hek te timmeren (voor de schapen).
Als jij langs de weg staat met je motorkap open of je broek tussen de
ketting stop ik geheid om je te helpen.

Op mijn PC mag je rondkijken. Ik heb zelfs een tijd lang een guest
account gehad. Hoe vind je mijn scriptjes? Oggje luisteren?

Wil je genieten van het leven en dat gevoel met anderen delen? Of lig je
de hele dag op je buik met je verrekijker te turen of er niemand over je
traliehek aan het klimmen is.

Ik neem nog een olijfje bij mijn wijntje. (Dronkenschap is nog altijd
het meest geaccepteerde excuus bij .........)

Beveiliging is net als privacy. Je hebt het alleen nodig als mensen
elkaar niet respecteren. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet naïef. Ik
ben gewoon bereid het risico te nemen in ruil voor gastvrijheid en respect.

Gr,
Remko