[linux] Re: Problemen met opstarten (nog steeds)

nllgg op ukemi.com nllgg op ukemi.com
Di Jun 28 22:32:21 CEST 2005

Ton,

Ik heb de eerste helft van de thread gemist, maar wil me er toch even
tegenaan bemoeien.

> Ook de kernels zijn niet gewijzigd; voor de duidelijkheid: de computer
> heeft altijd op deze manier (met grub dus) kunnen opstarten en in de
> partitieindeling is niets gewijzigd; het enige dat ik gedaan het is
> apt-get dist upgrade vanwege het uitkomen van Sarge als stable.

In /boot/grub/menu.lst staan een aantal opties met '#' ervoor die door
update-grub(8) gebruikt worden om de 'automagic kernel list' mee samen te
stellen. Mogelijk dat deze opties niet kloppen en je kernel-lijst door
update-grub(8) is veranderd. Het gaat om de "# kopts=..." en "# groot=..."
opties. Als je bij het booten het grub-menu krijgt (komt hij zo ver?)
dan kan je de complete configuratie met 'e' controleren en aanpassen.
Het root-device (niet perse /, maar het device waar /boot/ op staat)
is /dev/sdc2 als ik het goed onthouden heb. Dat komt overeen met (hd2,1),
zie [1] onderaan. Je kernel kan je root=/dev/sdc2 meegeven:

title	titel
root	(hd2,1)
kernel	/boot/kernel... root=/dev/sdc2
initrd  /boot/initrd.... (indien van toepassing)

enz.

> Kan ik een image van de boot-flop ergens vinden op het systeem? Ik heb
> spijt dat ik er geen heb aangemaakt. Misschien kan ik dat achteraf ook
> nog doen? Of voor mijn part een bootflop met lilo of zo, zodat ik in
> elk geval kan booten.

Als je tot het grub-menuutje komt ben je net zover als met een bootflop,
want vanuit het grub-menu kan je alles booten wat grub begrijpt, in
tegenstelling tot LILO, die de specifieke configuratie opslaat in je
bootloader. Grub doet trouwens ook aan tab-completion, dus als je het pad
naar je kernel image niet meer weet dan kan je "kernel /boot/vm[tab]"
gebruiken.

Succes!

Groet,

Hans

[1]
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Naming-convention.html#Naming%20convention
--
(\(\
(^.^)

*This is the cute bunny virus, please copy this into your sig so it can spread