[linux] Re: aangifte doen?

M. Piscaer michiel op piscaer.com
Do Jun 30 12:22:36 CEST 2005

Hans Paijmans schreef:

> vandaar mijn pleidooi om een wapenwet voor computers op te stellen.
> Als je een pistool wilt hebben voor de schietclub moet je ook een
> heel woud van voorschriften en gebruiksaanwijzingen doorploeteren.
> Doe je dat niet, dan hang je als je zo'n ding in bezit hebt of op
> de verkeerde manier gebruikt.

Op welke doelgroep richt je het de vergunning?

Richt je met het Computervergunning op de thuis gebruiker of ook op de
zakelijke gebruiker met beheerder. Ik ben een groot voorstander van dat
iedereen een een computervergunning krijgt waar de meeste soorten
computer operation systemen worden behandeld zoals Windows, Apple en
Linux (Dit zijn in mijn ogen de meest gebruikte). Maar ook een gebied
over het gebruik van veilig internet zoals e-mail en beveiliging. Immers
dit is toch de essentie van de vergunning.

Vraagstukken als "Moeten gebruikers in een internet café of andere
openbare internet aansluitingen ook een vergunning hebben?" komen bij
mij naar boven. Ik zou denken van niet. Want juist het voordeel van deze
aansluitingen is dat het voor de gene zonder computer / internet (omdat
ze er te weinig gebruik van maken) het erg  nutteloos is en te duur voor
de personen is om zo'n vergunning te nemen.

Hierom pleit ik dan ook dat het verstandig is dat netwerken zonder
beheerder een vergunning nodig is (Zoals privé personen en klein
bedrijf). Voor netwerken met beheerder die de verantwoordelijkheid kan
dragen voor de netwerkgebruikers en de activiteiten die op het netwerk
plaats vinden kan er een aparte vergunnen gemaakt worden speciaal voor
de beheerder zodat de gebruikers van het netwerk geen vergunning nodig
hebben. Ik denk dan aan openbare netwerken en netwerken voor midden en
groot bedrijf.

Ik verwacht dat in de netwerken met beheerder 70% tot 55% (Zeer ruwe
schatting (62% van de mensen heeft internet thuis*)) van de mensen  de
gebruik maken van het internet / computer een vergunning hebben
aangezien ze thuis al een computer hebben.

Ik verwacht dat de kosten voor de ISP's en bedrijven naar beneden zullen
gaan aangezien je gebruikers krijgt die wat meer verstand krijgen van
zaken. Door de kennis zullen ze dan minder snel in de problemen komen.
Tevens kunnen de mensen met minder verstand andere mensen vragen om hen
te helpen.

Het geven van deze vind ik dat het kan gebeuren middels onafhankelijke
instanties en het afnemen van de toetsen door een overheidsinstelling of
iets soorts gelijks als het CBR. Zelf vind ik het ECDL een slecht
oplossing aangezien deze van Microsoft is en de cursus te Microsoft
producten georiënteerd is. Tevens vind ik dat de cursus zich meer op het
internet mag concentreren en minder op het office gebeuren.

Conclusie:
Het is niet mogelijk om iedereen te verplichten om een vergunning te
nemen aangezien niet iedereen dagelijks met de computer werkt. Maar als
je een scheiding maakt tussen beheerd of onbeheerd dan denk ik dat je
dan al een heel eind bent.

Ik heb nog geen oplossing voor kinderen, immers iedereen moet gebruik
kunnen maken van het internet ook mensen die nog niet kunnen lezen of
schrijven.

Gebruikte bronnen:
* http://www.e-provincies.nl/smartsite235.htm

Met vriendelijke groet,