[linux] Re: aangifte doen?

Do Jun 30 13:32:59 CEST 2005

Aldus schreef M. Piscaer op Thu, Jun 30, 2005 at 12:22:36PM +0200:

> Op welke doelgroep richt je het de vergunning?

Iedereen die op de openbare weg rijdt c.q. over openbare netwerken 'surft'.
De vereisten voor een gewoon rijbewijs zijn ook niet mild.

> Richt je met het Computervergunning op de thuis gebruiker of ook op de
> zakelijke gebruiker met beheerder. Ik ben een groot voorstander van dat
> iedereen een een computervergunning krijgt waar de meeste soorten
> computer operation systemen worden behandeld zoals Windows, Apple en
> Linux (Dit zijn in mijn ogen de meest gebruikte). Maar ook een gebied

Veel gebruikte besturingssystemen zijn o.a. iTron, PalmOS, Symbian en
VxWorks, maar RTLinux en Windows CE horen er ook bij. Apple? Wat voor OS
draait de iPod?

> Vraagstukken als "Moeten gebruikers in een internet café of andere
> openbare internet aansluitingen ook een vergunning hebben?" komen bij

Ja, net als iemand die in een huurauto rijdt.

> bedrijf). Voor netwerken met beheerder die de verantwoordelijkheid kan
> dragen voor de netwerkgebruikers en de activiteiten die op het netwerk
> plaats vinden kan er een aparte vergunnen gemaakt worden speciaal voor
> de beheerder zodat de gebruikers van het netwerk geen vergunning nodig
> hebben. Ik denk dan aan openbare netwerken en netwerken voor midden en
> groot bedrijf.

Als je 'eindgebruikers' zonder de nodige vaardigheden toegang wilt geven
tot het net, zoals burgers die zich per taxi of auto met privé-chauffeur
wensen te verplaatsen, dan moeten aan het beheer zeer hoge eisen worden
gesteld. De terminals dienen dan zo te zijn afgeschermd dat de eindge-
bruikers onmogelijk problemen kunnen veroorzaken. (Het gebruik van Windows
zou voor deze categorie verboden kunnen worden.)

> Ik heb nog geen oplossing voor kinderen, immers iedereen moet gebruik
> kunnen maken van het internet ook mensen die nog niet kunnen lezen of
> schrijven.

Dat is net zoiets als te stellen dat iedereen het recht heeft op het ge-
bruik van een snelvuurgeweer.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--