[linux] welke IMAP server opzetten? [nogal lang]

Bram Mertens M8ram op linux.be
Do Mrt 3 10:56:32 CET 2005

Hi

Ik las net enkele berichten i.v.m. IMAP en daaruit bleek dat er weer
verschillende mensen op deze lijst over de KNOW-HOW beschikken waarnaar
ik op zoek ben (en zelf even niet kan vinden).

Voor ik me een wireless router had aangeschaft leek het me best om
evolution zelf mijn mail te laten downloaden (via POP3) van m'n provider
en ook zelf te versturen.

Nu wil ik echter graag dat m'n vriendin en ik (gelijktijdig) zowel op de
desktop als op de laptop mail kunnen lezen en versturen.

Uit wat ik tot hiertoe aan info heb verzameld lijkt het me best dat ik
op de desktop een IMAP server installeer. en daar alle mail die via POP3
van m'n provider komt in te stoppen. (Liefst samen met de mail die nu
lokaal in mbox-formaat opgeslagen is.)

Om dan evolution op beide PC's zo in te stellen dat mail niet langer van
de provider gedownload wordt maar wel gelezen wordt op de IMAP server.

Wat het versturen betreft ben ik nog niet veel wijzer geworden, gaat dat
ook via die IMAP server? Ik zou namelijk graag op beide PC's alle
verzonden berichten kunnen terugvinden.

Via de debian mailing list (beide PC's draaien debian testing) heb ik
volgende HOWTO gevonden:
http://www.firstpr.com.au/web-mail/RH90-Postfix-Courier-Maildrop-IMAP/

Een mooi document (dat ik nog een keer of twee zal moeten herlezen) maar
ik ondervind weer een luxeprobleem: "there's so much choice!".

1) Waarom kiezen voor postfix, sendmail, exim of qmail? Exim lijkt door
debian (of moet ik zeggen de debian-community) de voorkeur weg te dragen
maar over postfix lees ik meer (o.a. bovenstaande HOWTO)

2) Waarom kiezen voor Courier IMAP, dovecot, of UW IMAP?

3) Waarom kiezen voor procmail of Maildrop?

4) Hoe pas ik spamassassin en Clam-AV best in dit plaatje? Via amavis?

Ik vindt wel (dikwijls heel uitgebreide) documentatie over de
verschillende onderdelen maar tot op heden heb ik nog geen vergelijking
tussen de verschillende alternatieven gevonden...

Mijn desktop heeft een Pentium III (Coppermine),  801.511 MHz CPu en 512
MB RAM. En dankzij evolution OpenOffice.org, opera, X en spamassassin
gebruikt m'n desktop regelmatig +/- 200 MB SWAP.

Ik ben ingeschreven op verschillende mailing lists en ontvang net als zo
velen meer dan m'n dagelijkse portie SPAM.

Aangezien het om een redelijk "kleine" (in termen van volume en aantal
gebruikers) installatie gaat ben ik op zoek naar toepassingen die niet
te zwaar (in termen van CPU- en geheugen-gebruik) zijn maar die toch
flexibel en betrouwbaar zijn.

Hmmm... Dit berichtje is langer geworden dan ik verwachte, alvast
bedankt om alles te lezen! :)

Alvast bedankt voor jullie hints/tips/pointers...

Bram
--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.8-1-686     i686     512MB RAM #