[linux] Re: welke IMAP server opzetten? [nogal lang]

Paul Slootman paul op wurtel.net
Do Mrt 3 11:27:38 CET 2005

On Thu 03 Mar 2005, Bram Mertens wrote:

> Wat het versturen betreft ben ik nog niet veel wijzer geworden, gaat dat
> ook via die IMAP server? Ik zou namelijk graag op beide PC's alle
> verzonden berichten kunnen terugvinden.

Versturen gaat altijd via een SMTP server; IMAP (en POP) is alleen voor
lezen (ontvangen).

> Via de debian mailing list (beide PC's draaien debian testing) heb ik
> volgende HOWTO gevonden:
> http://www.firstpr.com.au/web-mail/RH90-Postfix-Courier-Maildrop-IMAP/
>
> Een mooi document (dat ik nog een keer of twee zal moeten herlezen) maar
> ik ondervind weer een luxeprobleem: "there's so much choice!".
>
> 1) Waarom kiezen voor postfix, sendmail, exim of qmail? Exim lijkt door
> debian (of moet ik zeggen de debian-community) de voorkeur weg te dragen
> maar over postfix lees ik meer (o.a. bovenstaande HOWTO)

Ik kies altijd voor exim (exim4 tegenwoordig) omdat ik daar nu eenmaal
veel meer ervaring mee heb dan anderen. Mogelijk alternatief voor mij
zou postfix zijn, maar die kan meer resources nodig hebben vanwege de
manier waarop die queue management doet. Sendmail vind ik persoonlijk
een draak, die is dus niet te configureren zonder een tussentaaltje te
gebruiken (m4; en ik ga niet in discussie over mijn mening :-) Qmail is
niet echt open, zo mag je b.v. geen gepatchte sources verspreiden. Ik
kan mij wel een beetje inleven in de gedachten daarachter (daarmee wordt
de security mogelijk aangetast), maar vind het wel ver gaan.

> 2) Waarom kiezen voor Courier IMAP, dovecot, of UW IMAP?

Ik had diverse imap servers geprobeerd totdat ik dovecot tegenkwam. Met
alle anderen moet je tamelijk veel werk verzetten (bv. in authenticatie
van gebruikers) voordat het werkt zoals je wilt, of er zijn soms vage
problemen met diverse clients (b.v. Outlook). Met dovecot werkte alles
meteen precies zoals ik wilde, zonder problemen. Als je een corporate
mail server moet opbouwen zal Courier of UW wellicht de beste keuze
zijn, maar voor thuisgebruikers is dovecot prima.

> 3) Waarom kiezen voor procmail of Maildrop?

Geen idee; dat heb ik dus ook nog nooit gedaan :-)
Uitsplitsen naar aparte folders voor mailing lists e.d. kan prima via
een exim filter in je ~/.forward; dat doe ik dus ook. Vroeger gebruikte
ik wel procmail, maar de exim filter methode is een stuk minder zwaar
voor je systeem.

> 4) Hoe pas ik spamassassin en Clam-AV best in dit plaatje? Via amavis?

Met exim4-daemon-heavy kun je rechtstreeks spamassassin en clamav aan
laten roepen terwijl je de mail ontvangt via SMTP. Je kunt dan al een
5xx response geven (dwz. weigeren de mail uberhaupt te accepteren).
Dat heeft overigens weinig zin als je met fetchmail je mail moet
ophalen. Indien mogelijk kun je ook het beste je mail via SMTP op b.v.
je ADSL lijntje laten uitkomen...

> Ik vindt wel (dikwijls heel uitgebreide) documentatie over de
> verschillende onderdelen maar tot op heden heb ik nog geen vergelijking
> tussen de verschillende alternatieven gevonden...

Tja, er zijn zoveel mogelijkheden, en men kiest meestal voor eentje, en
dan is het lastig om echt een vergelijking te maken. Daarvoor moet je de
verschillende mogelijkheden allemaal heel goed kennen, anders slaat de
vergelijking ook nergens op.  Wat ik hierboven schrijf is dus mijn
mening, gekomen uit mijn ervaringen, en niet een objectieve vergelijk
:-)

> Mijn desktop heeft een Pentium III (Coppermine),  801.511 MHz CPu en 512

Tssk, niet overklokken he :-)

> MB RAM. En dankzij evolution OpenOffice.org, opera, X en spamassassin
> gebruikt m'n desktop regelmatig +/- 200 MB SWAP.

Wat een tijdje niet gebruikt wordt, wordt uitgeswapt. Denk aan b.v.
initialisatie code van applicaties die eenmalig nodig is maar toch in
geheugen blijft staan. Swap gebruik is op zich niet erg, wel als er
continu geswapt wordt (2 verschillende dingen dus).  Kijk b.v. met
"vmstat 5" of er ook daadwerkelijk geswapt wordt.

> Aangezien het om een redelijk "kleine" (in termen van volume en aantal
> gebruikers) installatie gaat ben ik op zoek naar toepassingen die niet
> te zwaar (in termen van CPU- en geheugen-gebruik) zijn maar die toch
> flexibel en betrouwbaar zijn.

Wat ik gebruik moet zonder problemen kunnen draaien.

Paul Slootman